چکیده:
مقاله حاضر از نوع مروری- کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه گردآوری و نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش والدین و مجریان تعلیم و تربیت در کاهش مسائل تربیتی است که نتیجه این مقاله نشان می دهد که والدین و مجریان تعلیم و تربیت تاثیری زیادی بر مسائل تربیتی دانش آموزان دارند که با توجه به اهمیت موضوع مورد بحثف باید این مهم مد نظر والدین و مجریان قرار بگیرد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزند.
خلاصه ماشینی:
اين در حالي است که يكي از ويژگيهاي اساسي خانواده که در تعريف کاربردي به آن اشاره شده عبارت است از "کانوني براي تعامل، تربيت و آموزش مهارتهاي زندگي به فرزندان"(احمدی،1386) کارکرد خانواده جنبه مهم محيط خانوادگي است که سلامت جسماني، اجتماعي و هيجاني فرزندان را تحت تأثير قرار مي دهد.
با توجه به اينكه روابط و کارکرد مناسب خانوادگي براي سلامتي فرد، خانواده و جامعه ضروري است و با در نظر گرفتن روابط والد- فرزندي و شناخت آن به منزلة يكي از مهمترين و تأثيرگذارترين روابطي که افراد مي توانند تجربه کنند و نيز عاملي مؤثر و مداخله گر در کيفيت عملكرد هاي تحصيلي فرزندان به شمار مي رود )واکر و شفرد،2006).
نتايج پژوهش ها نشان داده است که تجارب خانوادگي، فضاي فرهنگي و تربيتي خانه و معيارها و ارزش هايي که پدران و مادران در خانه برقرار مي کنند تاثيري ژرف بر ارتقاي توانمندي هاي فرزندان در طول دوره نوجواني و بعد از آن دارد و ارتباط هاي خانوادگي ساير جنبه هاي زندگي نوجوان مانند موفقيت تحصيلي را تحت تاثير قرار مي دهد )شماعي زاده و احمدي، 1387).
بنابر آنچه گفته شد و با در نظر گرفتن روابط والد- فرزندي و شناخت آن به منزلة يكي از مهم ترين و تاثيرگذارترين روابطي که افراد مي توانند تجربه کنند و نيز به منزلة عاملي مؤثر ومداخله گر در کيفيت مسائل تربیتی فرزندان، والدين مي توانند با کسب دانش در زمينه مهارتهاي زندگي و انتقال آن به فرزندان خود، ضمن تأثير مثبت در رشد و شخصيت آنان، کارکردخانواده و عملكرد تربتی فرزندان را بهبود بخشند.