چکیده:
ههدف: تفکر نقادانه یک مهارت اجتماعی، یک فرایند شناختی فعال و هدفمند و سازماندهی شده است که فرد برای آزمودن دقیق تفکر خود و دیگران و روشن کردن برداشت و بهبود درک خود از وقایع استفاده میکند. تفکر نقادانه روش معنی دادن بدنیاست. روش: جامعه آماری دانشجویان مذکر رشته پزشکی شاغل به تحصیل در مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سالتحصیلی 98-97 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشجو مذکر از روی لیست اداره آموزش دانشکده بصورت نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر نقادانه به روش کارگاهی قرار گرفتند. هر دو گروه پرسشنامههای «تحریف شناختی بین فردی» و «معنای تحصیلی» را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر با نرم افزار spss نسخه 19تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد در مراحل پس آزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای تحریف شناختی و معنای تحصیل تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی آموزش تفکر نقادانه باعث کاهش معنادار تحریفهای شناختی و افزایش معنای تحصیل دانشجویان شد (p <0/01). نتیجهگیری: نتایج پژوهش این فرض را تایید کرد که آموزش تفکر نقادانه بر تحریف شناختی بین فردی شامل خرده مقیاسهای انتظار غیر واقعی، طرد در روابط، درک نادرست و همچنین معنای تحصیل تاثیر معنی دار دارد.
Critical thinking as a social skill is an active, purposeful and organized cognitive process which one uses to test the thinking of oneself and others carefully and to illuminate their understanding and understanding of events. Critical thinking is a way of giving meaning to the body. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of critical thinking training on cognitive distortions and academic meaning in Medical students of tabriz university medical sciences The statistical population of the study was all male medical students studying in basic sciences and physiopathology in Tabriz University of Medical Sciences in 1398-1398 . In a pilot study, 40 male students were randomly selected from the list received from the Medical faculty Education office and were randomly assigned into two equal groups. experimental group received 8 sessions of 90-minute critical thinking training. Both groups completed interpersonal cognitive distortions scale (ICDS), Hamamchi and Buyuk osturk (2004) and academic meaning questionnairy (Henderson-King & Smith, 2006) as pre-test, post-test, and follow-up. Data were analyzed by analysis of variance with repeated measure design with SPSS software . Findings showed that there were significant differences between experimental and control groups in interpersonal cognitive distortions and academic meaning of male medical students. In other words critical thinking training significantly corrected interpersonal cognitive distortions and students' academic meaning (p The results of the study confirmed the hypothesis that critical thinking training had a significant effect on interpersonal cognitive distortions including subscales (unrealistic expectation in relationships, rejection in relationships, interpersonal misconceptions).
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که در مراحـل پـس آزمـون و پيگيـري بـين گـروه هـاي آزمـايش و کنترل در متغيرهاي تحريف شناختي و معناي تحصيل تفاوت معنـاداري وجـود دارد؛ يعنـي آموزش تفکر نقادانه باعث کاهش معنادار تحريف هاي شـناختي و افـزايش معنـاي تحصـيل دانشجويان شد (٠٠١>p).
نتايج پژوهش اين فرضيه را تأييد کرد که آمـوزش تفکـر نقادانـه بر تحريف شناختي بين فردي شـامل خـرده مقيـاس هـاي انتظـار غيرواقعـي ، طـرد در روابـط ، درک نادرست و همچنين معناي تحصيل تأثير معنادار دارد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of critical thinking training on cognitive distortions and academic meaning in Medical students of tabriz university medical sciences.
Key words: Critical thinking, Interpersonal Cognitive Distortions, academic meaning, Medical of students Show more Show less مقدمه با توجه به اهميت اصلاح شناخت ها در تعبير و تفسير رويدادها در موقعيت هاي مختلف مثل روابط بين فردي و معنايي که تحصيل در نزد افراد دارد، آموزش تفکر نقادانه بـه منزلـۀ يـک مهارت مي تواند در اين راستا ياري رسان باشد.
در بررسي منابع ، مطالعه اي که به رابطۀ اصطلاح «معنـاي تحصـيل » و «تفکـر نقادانـه » اشاره کرده باشد يافت نشد و از آن براي اصلاح تحريف هاي شناختي در روابط بـين فـردي و همچنين تغيير در معناي تحصيل در دانشـجويان رشـتۀ پزشـکي حـداقل در پـژوهش هـاي داخلي استفاده نشد و در مقالات خارج نيز اين مورد مشاهده نشد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش تفکر نقادانه در تحريف شناختي بـين فـردي و معناي تحصيل در دانشجويان رشتۀ پزشکي بود.