چکیده:
هدف این پژوهش، آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی و تأثیر آن در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، میباشد. این پژوهش، از نوع تحلیلی- توصیفی و استنتاجی از انواع پژوهشهای کیفی است. با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی در تعلیم و تربیت کشور و حتی جهان اسلام و خلأ آن در نظام آموزشی کشور، این پژوهش درصدد است تا ضمن تشریح معایب روش سنتی آموزش و عدم کارآمدی آن، برای نیازها و تحولات سریع و گسترده جهان امروز، آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی و ضرورت آموزش و تربیت فلسفی کودکان و نقش آن را در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی (همچون بزهکاری، اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی، تأثیرات منفی فضای مجازی) تبیین نماید. هدف برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی، اصلاح وضعیت تفکر در مدارس و وارد کردن عنصر اندیشه به درون نظام آموزشی کشورهای اسلامی است. در مرحله بعد تربیت شهروندانی خلاق، نقاد، مبدع، دارای قدرت استدلال و استقلال، خردورز، تحلیلگر، قانونمند و مسئولیتپذیر است که همگی از خصوصیات جامعه کاوشگر و معقول میباشد. این برنامه سعی میکند تا استدلال، تمییز و داوری را از کودکی به افراد آموزش دهد بهطوریکه این افراد به این توانایی برسند که تا حد امکان خودشان برای خودشان تفکر کنند و برای خودشان تصمیم بگیرند و بهترینها را گزینش و انتخاب کنند و در یک کلام به توانایی خودیادگیری و یادگیری مادامالعمر دست یابند، در صورت تحقق جامعة یادگیرنده، ناخودآگاه جامعه از آسیبهای اجتماعی در امان خواهد بود.
The purpose of this research is to teach philosophy to children based on Islamic foundations to prevent social harms. The qualitative research method is descriptive-analytical and inferential. Considering the importance and role of teaching philosophy to children based on Islamic foundations in country’s education and even Islamic world and its vacuum in the educational system of country, the present research aims to explain the disadvantages of the traditional method of teaching and its inefficiency for the needs and developments of present world and emphasize on teaching philosophy to children based on Islamic foundations and the necessity of children's philosophical education and its role in preventing social harms such as delinquency, addiction, divorce, immorality, negative effects of cyberspace. The purpose of philosophy education curriculum for children based on Islamic foundations is to modify the way of thinking in schools and to create the element of thought in the educational system of Islamic countries. The purpose of next stage is to educate citizens who are creative, critic, inventor, and have the power of reasoning and independence, wisdom, analyst, lawful and responsible, which all of these features belong to an explorer and sensible community. This curriculum tries to educate reasoning, differentiation and judgment from childhood, so that they will be able to think and decide by themselves, and choose the best. In other words, they will achieve the ability of self-learning and learning lifelong. If such a community is realized, the unconscious of community will be safe from social harms.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی در تعلیم و تربیت کشور و حتی جهان اسلام و خلأ آن در نظام آموزشی کشور، این پژوهش درصدد است تا ضمن تشریح معایب روش سنتی آموزش و عدم کارآمدی آن، برای نیازها و تحولات سریع و گسترده جهان امروز، آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی و ضرورت آموزش و تربیت فلسفی کودکان و نقش آن را در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی (همچون بزهکاری، اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی، تأثیرات منفی فضای مجازی) تبیین نماید.
هدف برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی، اصلاح وضعیت تفکر در مدارس و وارد کردن عنصر اندیشه به درون نظام آموزشی کشورهای اسلامی است.
این برنامه سعی میکند تا استدلال، تمییز و داوری را از کودکی به افراد آموزش دهد بهطوریکه این افراد به این توانایی برسند که تا حد امکان خودشان برای خودشان تفکر کنند و برای خودشان تصمیم بگیرند و بهترینها را گزینش و انتخاب کنند و در یک کلام به توانایی خودیادگیری و یادگیری مادامالعمر دست یابند، در صورت تحقق جامعة یادگیرنده، ناخودآگاه جامعه از آسیبهای اجتماعی در امان خواهد بود.
در این پژوهش، ابتدا برنامه آموزش فلسفه به کودک بر اساس مبانی اسلامی توصیف و تحلیل میشود، سپس تأثیر آن بر روی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تبیین و تحلیل شده و نتیجهگیری میشود.