چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکتی را میتوان ترکیب عوامل محیطی و اجتماعی در فعالیتهای تجاری و تعامل
آنها با سهامداران، تعریف کرد. مسئولیت اجتماعی شرکتی در سالهای اخیر توجه زیادی به خود جلب
کرده است. شواهد از وجود رابطه مثبتی بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و عملکرد مالی شرکتها خبر
میدهند. مشارکت در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی می تواند عملکرد مالی شرکتها را افزایش دهد با
این حال مطالعات کمی به تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر کارکنان به عنوان گروه مهمی از سهام داران،
پرداختهاند. این مقاله درصدد است تا چالشهای موجود در ادبیات را برطرف نماید. مطالعات پیشین در
حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی نشان میدهند که مسئولیت اجتماعی شرکتی میتواند تعهد کارکنان به
شرکت را افزایش داده است. به منظور بررسی این تحقیق، ارتباط مثبت بین مسئولیت اجتماعی شرکتی با
و ارتباط مثبت/ منفی مسئولیت اجتماعی شرکتی با هزینه کارکنان را H عملکرد کارکنان را فرضیه 1
در نظر خواهیم گرفت. تحلیل رگرسیون بر اساس انحراف معیار نشان میدهد H2A,H2B فرضیه های
که مسئولیت اجتماعی شرکتی ارتباط مثبتی با دو شاخص عملکرد کارکنان در سطح معنادار داشته و
شرکت مستمر در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی میتواند عملکرد افراد را بهبود بخشد. به بیان بهتر، کارکنان در شرکتهایی با مسئولیت اجتماعی، از بهرهوری زیادی برخوردار اند. لذا یافتهها از فرضیه
به ارتباط مثبت و معناداری بین مسئولیت اجتماعی شرکتی ،H2A,H2B حمایت میکنند. در فرضیه H1
و هزینه کارکنان دست یافته لذا میتوان گفت شرکتهایی با مسئولیت اجتماعی به کارکنان خود
دستمزدهای بسیار زیادی پرداخت می کنند. نتایج نشان میدهند شرکتهایی با مسئولیت اجتماعی به دنبال
جذب کارکنانی با سطح سواد بالا و مهارتهای مطلوب هستند. در نتیجه، این شرکتها برای بالا بردن
انگیزه کارکنان خود و حفظ آنها در شرکت، از سیاست افزایش حقوق بهره میبرند.
خلاصه ماشینی:
تحليل رگرسيون بر اساس انحراف معيار نشان ميدهد که مسئوليت اجتماعي شرکتي ارتباط مثبتي با دوشاخص عملکرد کارکنان در سطح معنادار داشته و شرکت مستمر در فعاليت هاي مسئوليت اجتماعي شرکتي ميتواند عملکرد افراد را بهبود بخشد به بيان بهتر، کارکنان در شرکت هايي با مسئوليت اجتماعي، از بهره وري زيادي برخوردار اند لذا يافته ها از فرضيه H١ حمايت ميکنند.
در فرضيه HA B٢، به ارتباط مثبت و معناداري بين مسئوليت اجتماعي شرکتي و هزينه کارکنان دست يافته لذا ميتوان گفت شرکت هايي با مسئوليت اجتماعي به کارکنان خود دستمزدهاي بسيار زيادي پرداخت ميکنند اين شواهد نيز از فرضيه HB٢ حمايت نموده و هزينه کارکنان در شرکت هاي مذکور بسيار زياد است نتايج نشان ميدهند شرکت هايي با مسئوليت اجتماعي به دنبال جذب کارکناني با سطح سواد بالا و مهارت هاي مطلوب هستند.
ستون هاي مربوط به حقوق هر کارمند و درآمد خالص هر کارمند در جدول ٥، يافته هاي هر شاخص فوق را نشان مي دهند نتايج رگرسيون نيز مطابق با مقدار انحراف معيار، نشان ميدهند که مسئوليت اجتماعي شرکتي ارتباط مثبت و معناداري با حقوق هر کارمند و درآمد خالص هر کارمند دارد اين يافته ها بيان دارند کارکنان در شرکت هايي با مسئوليت اجتماعي، از بهره وري بالايي برخوردار بوده لذا فرضيه ١ مورد تاييد قرار گرفته است .
(2008), “the worth of values – a literature review on the relation between corporate social and financial performance”, journal of business ethics, vol.