چکیده:
امروزه یکی از رویکردهای نوین آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، آموزش بر مبنای نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر بوده که مبتنی بر توجه به جنبههای گوناگون هوش افراد است. یکی از انواع هوشها، هوش تجسمی- فضایی است که ارتباط مستقیمی با توانایی درک درست از جهان بهصورت بصری دارد. بهکارگیری روشهای مناسب آموزشی جهت تقویت هوش تجسمی- فضایی، ضمن افزایش توجه، تقویت سطح ادراک بصری، حافظه و هدفمندسازی فعالیتهای هنری کودک، میتواند در ارتقای سطح یادگیری وی موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی روشهای آموزش نقاشی مبتنی بر نظریه هوارد گاردنر، در جهت افزایش هوش تجسمی- فضایی کودکان پیشدبستانی شکل گرفت. این پژوهش، از نوع پژوهشهای کاربردی بوده و از نظر روش، شبه آزمایشی با گروههای گواه و آزمون است. آزمودنیهای پژوهش، شامل 36 نفر (دو گروه هجده نفری) از دانشآموزان دختر پیشدبستانیهای عترت و خجستگان از ناحیه چهار اصفهان در سال تحصیلی 93-92 بوده که به روش تصادفی انتخاب شدند. هر 36 دانشآموز، مورد آزمون هوشی ریون کودکان بهصورت پیشآزمون و پسآزمون قرار گرفتند. در گروه آزمون، آموزش نقاشی بر اساس مولفههای هوش تجسمی- فضایی طی پانزده جلسه انجام شد. دادهها با آزمون کوواریانس تحلیل شده و نشان دادند که آموزش نقاشی به کودکان بر طبق شاخصههای هوش تجسمی- فضایی، در افزایش این هوش در کودکان تاثیر داشته است (005/0>P). یافتههای کمی، میزان این تاثیرپذیری را 21% نشان دادند. همچنین لازم به ذکر است که تحلیلهای کیفی نیز موید نتایج تحلیلهای کمی بودند. با ذکر این نتیجه، فرضیه پژوهش مبتنی بر افزایش هوش تجسمی-فضایی از طریق آموزش نقاشی به کودکان پیشدبستانی، تایید شد.
Today, one of the newly introduced approaches in educational system is training based
on different aspects of people’s intelligence. One of the intelligences is spatial-visual
intelligence which has a direct relationship with the ability of understanding the world
visually. Applying appropriate training methods in order to strengthen spatial-visual
intelligence, in addition to increase attention, strengthen the visual perception level,
memory and targeting the children’s artistic activities, can be effective in improving the
level of learning. The aim of this study is designing and evaluating the methods of painting
training based on Howard Gardner’s theory, so as to increase pre-school children’s spatialvisual
intelligence. This study is a kind of applied research, in terms of method, it is
quasi-experimental with experimental and control groups. The participants of this study
consist of 36 students (comprising two groups of students) that educate in two preschools
of Isfahan. All the students participating in the intelligence test known as " Raven " were
classified in the pre- test and post-test groups, the painting instruction was conducted
according to the components of spatial – visual intelligence in 15 sessions .The analyses
obtained via the co-variance test demonstrated that the painting instruction has enhanced
the children’s intelligence to a degree of 21% according to the features of spatial-visual
intelligence. Likewise, the qualitative analyses conducted on the children’s paintings
remarkably confirm the effectiveness of the aforementioned method, the hypothesis of
this study based on increasing the spatial-visual intelligence through painting training to
pre-school children was approved.