خلاصه ماشینی:
عبد العلی ادیب برومند خط پارسی این خط نغز که در دفتر ماست خوش نگارندهء زیب و فر ماست سخت اگر باشد و پیچیده چه باک هر چه هست این بجهان مظهر ماست مظهر دانش و ملیت قوم منشاء ذوق روانپرور ماست هم کلید در گنجینهء علم هم گران مخزن پرگوهر ماست هم خود از جمله هنرهای ظریف هم بترویج هنر،یاور ماست نه همین دیده دل روشن ازوست روشنائی ده چشم سر ماست جانفزا همچو نگارین رخ دوست دلرباهمچو خط دلبر ماست به نیایشگه جان آیت حمد بنمایشگه دل زیور ماست پرورانندهء افکار لطیف پاس دارندهء شعر تر ماست دلنشین از اثر جلوهء اوست آنچه در نامه دانشور ماست یادگاری خوش از ایام قدیم مرده ریگ از پدر و مادر ماست شاخص قومی ایرانی راد مفخر ملی بوم و بر ماست حرف حرفش که بود آیت حسن رمزی از منظر و از مخبر ماست بین بگذشته و آینده و حال خط جانپرور ما،محور ماست لاجرم در بر ما هست عزیز همچنان روح که در پیکر ماست نقشبندیست گرانمایه بدهر آنکه خطاط هنر گستر ماست چون بدامان قلم یازد چنگ نیست خطاط که صورتگر ماست هست سیم و زر ما گنج کتب خط ما خازن سیم و زر ماست هست ما را چه بسا کهنه کتاب که خود از بیبدلی مخفر ماست تا خط پارسی ما زنده است این کتب زنده و در محضر ماست ورنه بر باد شود از همه سوی آنچه گنجینه باد آور است *** گر کسی بر خط ما خرده گرفت در خط محوگران دفتر ماست ورزند دم ز صلاح اندیشی غافل از مصلحت کشور ماست خط لاتین نبود رهبر علم بلکه در بلهوسی رهبر ماست اندرین ره که بترکستانست ای بسا چاه که در معبر ماست آنچه ضایع شده ما را بس باد محو خط«ضایعهء اکبر»ماست نقص آموزش ما نی ز خطست کز بداندیش جنایتگر ماست بودائی در ایران-در کشور ایران نیز بعد از دورهء اسکندر و خلافی او(سلوکیها)دین بودا رواج یافته و تا قرن سوم هجری(دهم میلادی)عصر پارتها کمابیش انتشار داشته،حتی از باب تا حدود سواحل مدیترانه پیش رفته است.