خلاصه ماشینی:
"همان طور که هنر غارنشینی انسان عصر حجر که با به تصویر کشیدن حیوانات مختلف در بدنه و سقف غارها آغاز شد و پایهریز خطوط امروزی گردید و صدها نمونه از این گونه نقوش متعلق به ادوار مختلف از ozeM aimatop یونان،مصر، اوراسیای مرکزی-چین،هند گرفته تا اسپانیا، ایتالیا،فرانسه،انگلستان،یوگسلاوی و جانورانی را در حال نبرد و یا صرفا در کنار هم و جدا از هم به نمایش درآوردهاند که هر کدام به نوبهء خود دارای مفاهیم متنوع و متعددی میباشند.
بنابراین معماری صخرهای به عنوان مجموعهای تاریخی، نه تنها از نظر علوم تاریخی،هنر و باستان شناسی اهمیت بسیار دارد،بلکه برای تاریخ و تمدن، تاریخ ادیان و روابط فرهنگی میان مللی که دارای این نوع معماری هستند نیز شایان توجه است زیرا همین ویران نشدن و برجا ماندن معماری صخرهای در بازسازی تاریخ تمدن ملتها نقش بزرگی را بازی کرده و در حقیقت بشر از نظر تاریخ و فرهنگ خود،به معماری و نقش برجسته صخرهای بیشتر از معماری معمولی مدیون است."