چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود با تصمیمگیری برای انتخاب مکان گردشگر مبتنی بر سبک مصرف در گردشگران داخلی شهر اصفهان انجام شد.
روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل گردشگران داخلی شهر اصفهان که به صورت نامحدود بود که از این تعداد با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 384 نفر با استفاده از روش هدفمند وابسته به معیار به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار این پژوهش پرسشنامه استاندارد محقق ساخته هشت بعدی سبک مصرف والس و پرسشنامه استاندارد ابعاد مفهوم از خود چیمن و همکاران (2000) استفاده شد. روایی صوری توسط تعدادی از جامعه آماری، روایی محتوایی آن نیز توسط متخصصان و اساتید مجرب و روایی سازه پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که همگی پرسشنامهها با ابعاد آن بالاتر از 7/. بدست آمد که نشان دهنده پایایی مورد قبول متغیرهای مورد پژوهش میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی با استفاده از آمارههایی همچون میانگین و انحراف معیار و در استنباطی با استفاده از آمارههایی همچون معادلات ساختاری، تحلیل واریانس توسط نرم افزارهای، spss و Warp pls 6 انجام شد.
یافتهها: که رابطه معناداری بین خود واقعی با ابعاد: موفقان، معتقدان، مبارزان و متفکران و بعد خود ایده آل با ابعاد: موفقان، تجربه کنندگان، نوآوران، سازندگان و بازماندگان از سبک مصرف وجود داشت.
نتیجهگیری: هرچه میزان خود واقعی در گردشگران داخلی شهر اصفهان بیشتر باشد تمایل به این نوع سبکهای مصرف کاهش مییابد.
Introduction & Objective: The present study aimed to investigate the relationship between self- concept and decision making for selected the location of a tourist fare on the consumption style of domestic tourists in Isfahan City. Method: The research method is descriptive- correlative and is an applied goal. The statistical population includes all the population of domestic tourists in Isfahan, whose number is unlimited of these, 384 people were selected using sample- based sampling method using a criterion- targeted purposeful approach. To collect data from two standard questionnaire on the eight dimensions of Vals consumption style and the standard questionnaire of the concept of self was used. Given that the current questionnaires are standardized questionnaires the validity of the questionnaire was verifiable and formal and factor analysis, and analyzed by the statistical community and experts of the field. The reliability of the Cronbach alpha- abstract questionnaire was also calculated the questionnaire with all this was above ./7. Indicating an acceptable level of the variables being investigated. The analysis of the non- inferential methods using structured equation modeling, variance analysis using SPSS software, Warp Pls 6. Findings: The results of the research hypotheses showed that there was a meaningful. Relationship with the successful, experienced, innovators, builders and survivors. And the real self with the successful, the belivers the fighters and the thinkers. Result: The higher the actual self-esteem among Isfahan's domestic tourists, the tendency for these types of consumption decreases.