چکیده:
بسیاری تصور کردهاند، حمایت از حریم خصوصی، محصول کنوانسیونهای حقوق بشری و خواستگاه آن غرب است، در حالیکه با بررسی روایات ناظر به حریم خصوصی بطلان این دیدگاه محرز میشود.
اصطلاح حریم خصوصی (الحیاه الخاصه یا الخصوصیه) در آیات و روایات بکار نرفته است. اما روایات متعددی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد که میتوان با تبیین آنها دیدگاه اسلام در مورد حریم خصوصی را استخراج نمود. از این روایات میتوان به عنوان مبانی روایی فرمان هشت مادهای امام خمینی (ره) در خصوص لزوم حمایت از حریم خصوصی شهروندان و منع تجاوز به آن از سوی دولتمردان نام برد.
این روایات را میتوان در چند دستهبندی کلی مورد بررسی قرار داد: افشاء سر، ممنوعیت تجسس و تحسس، ممنوعیت ورود به منازل بدون استیذان و همچنین تصرف بدون اذن، ممنوعیت استراق سمع و بصر، ممنوعیت غیبت و ممنوعیت هتک ستر.
Many suppose that advocating privacy is produced by
human right conventions of west and it origin is from there,
while, by studying supervising traditions on privacy, nullity
of this viewpoint will be confirmed.
The term privacy (special or private pudency) is not
used in Quran's verses and traditions, but there are several
traditions from grate prophet (Mohammad) and infallible
Imams that by representing them, Islam's viewpoint about
privacy can be expressed. These traditions can be used as
basis justifiability of eight article ordinance of Imam
Khomeini about necessity of protecting citizen's privacy
and it's aggression by state men.
These traditions can be studied in several categories.
Prohibition of indagation and search, forbidden of entering
home without search warrant, prohibition of stealing a
look, prohibition of overhearing, prohibition of identity and
prohibition of aspersion of privacy.
خلاصه ماشینی:
در بند شش این فرمان چنین آمده است: «هیچ كس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل كار شخصی كسی بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا كسی را جلب كند یا به نام كشف جرم یا ارتكاب گناه تعقیب و مراقبت نماید و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی ـ اسلامی مرتكب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام كشف جرم یا كشف مركز گناه گوش كند و یا برای كشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری كه از غیر به او رسیده ولو برای یك نفر فاش كند.
2. اسحاق بن عمار از امام صادق7 نقل میکند و ایشان از پیامبر9 که فرمود: «یا معشر من آمن بلسانه و لم یدخل الایمان قلبه، لاتغتابوا المسلمین ولا تتبعوا عوراتهم فإنه من اتبع عوراتهم یتبع الله عورته و من یتبع الله عورته یفضحه و (ولو) فی بیته» (کلینی، 1407ق، ج2، ص354) ای گروهی که به زبان اسلام آوردهاید و ایمان در قلب شما جای نگرفته است، از مسلمانان بدگویی مکنید و در جستجوی عیبهای آنان مباشید؛ چرا که هر کسی در پی کاستیهای آنان برآید خداوند در جستجوی عیوب او خواهد بود و آنکه خدا با او چنین کند، رسوایش خواهد ساخت، هر چند درون خانهاش باشد.