چکیده:
تاثیرپذیری وهابیت از اندیشههای ابنتیمیه، زمینهساز ایرادها، اشکالات و اتهامهای زیادی علیه شیعیان بوده است. یکی از ایرادهای مطرح، ساختن بارگاه، بنای ضریح و حرم خواندن قبور اولیای الهی است. وهابیان این رفتارها را حرام و مشرکانه دانسته و معتقدند که این امور از بدعتهای شیعیان است که جایی در عقائد، احکام اسلامی و سیرۀ پیوستۀ عموم مسلمانان ندارد. اتهام رفتارهای مشرکانه در حالی پیوسته به پیروان مکتب اهلبیت^ نسبت داده میشود که در قرآنکریم و سیرۀ مستمر مسلمانان، از صدر اسلام تاکنون، مشروعیت، بلکه رجحان بنای بارگاه و ضریح بر قبور صالحان و حرم خواندن آن بارگاهها و نماز و عبادت در آن مکانها تایید شده است؛ بسیاری از صحابه، تابعان و عالمان اهلسنت به زیارت قبور پیامبر اسلام| و امامان شیعه^ و بزرگان دین رفته و به آنان توسل میجسته و در کنار مراقد آنان به عبادت و استغاثه به درگاه خداوند میپرداختهاند. شیوۀ رفتار صحابه، تابعان و دیگر مسلمانان با قبور اولیای الهی در طول تاریخ دلیل محکمی علیه ادعاهای بیاساس وهابیان است.
خلاصه ماشینی:
اتهام رفتارهای مشرکانه در حالی پیوسته به پیروان مکتب اهلبیت^ نسبت داده میشود که در قرآنکریم و سیرۀ مستمر مسلمانان، از صدر اسلام تاکنون، مشروعیت، بلکه رجحان بنای بارگاه و ضریح بر قبور صالحان و حرم خواندن آن بارگاهها و نماز و عبادت در آن مکانها تأیید شده است؛ بسیاری از صحابه، تابعان و عالمان اهلسنت به زیارت قبور پیامبر اسلام| و امامان شیعه^ و بزرگان دین رفته و به آنان توسل میجسته و در کنار مراقد آنان به عبادت و استغاثه به درگاه خداوند میپرداختهاند.
در این نوشتار با بررسی انتقادی ادلۀ وهابیان و ارائه ادلۀ گوناگون دینی اثبات خواهیم کرد که ساختن بارگاه بر قبور امامان اهلبیت^ و دیگر اولیای الهی نه تنها مباح است؛ بلکه از منظر دین، رفتاری مستحب و مستحسن بهشمار میرود.
اگرچه در گذشته بنای گنبد و بارگاه بر قبور اولیا بیش از هر چیز، برای تکریم مقام آنان بود، در این زمانه، مراقد آنان به پایگاههای استراتژیک فرهنگی و خاستگاه تولید و بازتولید عناصر فرهنگ دینی تبدیل شده است.
در کتابهای تاریخ و شرح حال مسلمانان، خصوصاً کتابهای اهلسنت نمونههای فراوانی از اینگونه تشرفها آمده است که به برخی از آنها اشاره میشود: الف: تبرک جستن روایات فراوانی در کتابهای اهلسنت وجود دارد که نشان میدهد صحابه پیامبر و بسیاری از مسلمانان به قبر پیامبر اسلام و بزرگان دین تبرک میجستهاند: 1.
ساختن حرم و بارگاه برای اولیای الهی و عالمان دینی، از عصر پیامبر به این سو سیرۀ پیوسته عموم مسلمانان بوده است.