چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش آموزش موسیقی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان انجام شد. روش این پژوهش علی- مقایسهای بود و جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند. روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود که تعداد 100 دانش آموز در دو گروه هنرجوی موسیقی و عادی جای گرفتند. ابزار سنجش در این پژوهش، مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989) بود. نتایج این مطالعه نشان داد میانگین رتبههای بهزیستی روانشناختی هنرجویان برابر 16/71 و برای غیرهنرجویان برابر 84/29 میباشد و مقدار آزمون Z برابر 123/7 در سطح 01/0 معنی دار است. بنابراین، آموزش موسیقی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تاثیر داشته است (01/0>P). میتوان با گنجاندن برنامههای آموزش موسیقی به عنوان یک برنامه درسی مستقل، در جهت افزایش شاخصهای سلامت روان دانش آموزان گام برداشت.
The present study was conducted to investigate the role of music education on students' psychological well-being. The method of this study was causal - comparative, and the statistical population of this study was Tonekabon high school students in the academic year of 2009-2010. The sampling method was targeted, with 100 students in two groups of music and normal students. The measurement tool in this study was Reef's psychological well-being scale (1989). The results of this study showed that the average rank of psychological well-being of students is equal to 71.61 and of non-students is equal to 29.84, and the Z test value is equal to 7.123 at the level of 0.01significance. Thus, music education has had an effect on students' psychological well-being (P <0.01). By including music education programs as an independent curriculum, steps can be taken to promote the students' mental health indicators.
خلاصه ماشینی:
این مقیاس بهوسیله ریف (1989) ساختهشده است و هدف آن ارزیابی بهزیستی روانشناختی از ابعاد مختلف (خودمختاری، تسلط بر محیط، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، زندگی هدفمند و پذیرش خود) است (Ryff, C.
یافتههای تحقیق پس از جمعآوری اطلاعات حاصل از مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، جهت بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای این مطالعه از آزمون کولموگراف –اسمیرنف استفاده شده است که نتایج آن در جدول 1 ارائهشده است.
نتایج آزمون U من ویتنی متغیرهای بهزیستی روانشناختی، رشد فردی، زندگی هدفمند، خودمختاری، روابط مثبت با دیگران و پذیرش خود به تصویر صفحه مراجعه شود.
بررسی یافتههای حاصل، حاکی از آن است که اختلاف میانگین رتبههای متغیرهای بهزیستی روانشناختی، رشد فردی، زندگی هدفمند، خودمختاری، روابط مثبت با دیگران و پذیرش خود دانش آموزان هنرجوی موسیقی با دانش آموزان عادی مشهود است.
با توجه به اینکه حجم نمونهها از 20 تن بیشتر است، مقدار Z خوانده میشود، در این مورد مقادیر آزمون Z برای متغیرهای بهزیستی روانشناختی، رشد فردی، زندگی هدفمند، خودمختاری، روابط مثبت با دیگران و پذیرش خود در سطح 01/0 معنیدار است.
نتایج این مطالعه نشان داد میانگین رتبههای بهزیستی روانشناختی هنرجویان برابر 16/71 و برای غیرهنرجویان برابر 84/29 است و مقدار آزمون Z برابر 123/7 در سطح 01/0 معنیدار است.
بنابراین، میتوان گفت آموزش موسیقی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تأثیر داشته است.
The Effect of Quran Recitation and Religious Music on Mental and Physical Health: A Review Article.