چکیده:
پژوهش حاضر در نظر دارد با رویکرد متن پژوهانه به بحث درباره بهره گیری از دگرسنجهها در ارزیابی میزان استفاده از منابع اطلاعاتی در کتابخانهها بپردازد. پژوهش حاضر از نوع مروری بوده و با استفاده از مطالعه، بررسی و تحلیل متون انجام شده است. استفاده از دگرسنجه در کتابخانه منجر به تنظیم معیار مناسب نسبت به استفاده از محتوای دیجیتال و رسیدن به منابع هسته و خاص می شود. این امر کتابخانه را برای دریافت کمک های مالی و بورس تحصیلی از سازمانهای بین المللی برای پروژه های خاص محققین خود یاری می کند. گسترش دگرسنجه، زمینه آگاهی محققان از تاثیر منابع علمی خود در داخل و خارج از سازمان را فراهم می کند و باعث می شود افراد از تاثیر منابع علمی در اطراف خود آگاه شوند. در این وضعیت، علاوه بر این که کتابداران از فعالیتهای علمی گروههای مختلف دانشگاه با خبر می شوند و میتوانند دانشجویان را هم با خود همراه کنند، باعث می شود مدیریت کتابخانه یک گزارش کامل از فعالیتهای علمی برجسته محققین خود در فضای مجازی به سازمان یا دانشگاه تابعه ارائه کند.
The present study intends to discuss the use of Altmetrics in evaluating the number of information resources used by libraries by a text-based approach. The present study is a systematic literature review using studying and analyzing and investigating texts. The use of Altmetrics in the library leads to an appropriate benchmark for the use of digital content and access to core and specific resources. This helps libraries to receive grants and scholarships from international organizations for their research projects. Altmetrics inform researchers about the impact of their scientific resources on the inside and outside the organization and make individuals aware of the impact of scientific resources around them. In this situation, not only are librarians aware of the scientific activities of various university groups, but they also can bring students with them. Library management can provide the affiliated organization or university with a complete report of the outstanding scientific activities of its researchers in cyberspace.