چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی، با طرح پژوهش پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد دو کلاس 30 نفره انتخاب و یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این پژوهش گروه آزمایش با چندرسانهای تعاملی محقق ساخته و گروه کنترل با روش سنتی همراه با نوار صوتی آموزش دیدند. بهمنظور سنجش آزمودنیها، آزمون سواد قرآنی محققساخته با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 77/0 مورداستفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزارها نیز توسط متخصصین حوزه علوم قرآنی و علوم تربیتی تأیید گردید. پس از جمعآوری دادهها، در تجزیهوتحلیل آنها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات درکِ معانی و تدبرِ قرآن در گروه آزمایش افزایش داشته و تفاوت دو گروه معنادار بود، ولی تفاوتی در نمرات روخوانی قرآن دانشآموزان دو گروه دیده نشد. همچنین یافتهها نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش داشته است.
The purpose of this study was to determine the impact of Interactive Multimedia on Quranic Literacy and Academic motivation in Quran lessons. This research is an applicative kind of research and in order to reach the goal we have used semi-experimental method of research with two group. The population involved all the third grade student of Ilam town studing educational year of 1392-1393. To select sample, multistage cluster method was used, The two classes were selected, Students in one class were selected as experiment group And others were used as control group. In this study, the experimental group were trained with researcher-made interactive Multimedia and control group were trained with traditioanl method. Data collection tools were researcher-made Quran Literacy test and Harter's classroom affect and motivational scale. Data were analyzed by descriptive statistic including mean and standard deviation and also inferential statistic including MANOVA, Covariance analysis test and SPSS program. Results showed that scores in the experimental group increased in understanding of the meaning and contemplation of the Quran and the difference with contorol group is significant, But the difference in Literal reading was not significant. Also The findings showed that the Academic motivation of the experimental group compared with the control group was significantly increased.