چکیده:
هدف ازاین پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی، سبک های مقابله ای با سلامت روان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک بود. نمونه شامل 170 نفر دانشجوی دختر بودند که به صورت تصادفی ساده از میان دانشجویان مقطع کارشناسی انتخاب شدند و با آزمونهای هوش هیجانی بار- ان، سبک های مقابله با اســترس اندرلــر و پارکــر و سلامت روان SCL-90-R مورد ارزیابی قرار گرفتند. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری(05/0>p) نشان داد که بین هوش هیجانی، سبک های مقابله ای با سلامت روان رابطه مثبت معنا داری مشاهده شد. همچنین از متغیرهای پیش بین سبک مقابله ای اجتنابی و هوش هیجانی پیش بینی کننده مناسبتری برای متغیر ملاک یعنی سلامت روان بودند.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه در سطح معناداري(٠٠٥>p) نشان داد که بين هوش هيجاني، سبک هاي مقابله اي با سلامت روان رابطه مثبت معنا داري مشاهده شد.
فرضيه پنجم : بين هوش هيجاني، سبک هاي مقابله اي مساله مدار، هيجان مدار و اجتنابي با سلامت روان دانشجويان دختررابطه چند گانه وجود دارد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) طبق نتايج حاصل از تحليل رگرسيون(با روش enter) قسمت " الف " جدول، ضريب همبستگي چند متغيري براي ترکيب خطي هوش هيجاني، سبکهاي مقابله اي با سلامت روان دانشجويان دختر برابر است با ٠٢٨٦=MR، ٠/٠٨٢ RS =که در سطح ٠٠٠٠١>P معني دار مي باشد.
نتايج پژوهش (جدول٢)نشان داد که بين نمرات سبکهاي مقابله مساله مدار و سلامت روان دانشجويان دختر همبستگي معنادار مثبت وجود دارد.
نتايج پژوهش (جدول٢)نشان داد که بين نمرات سبکهاي مقابله اي هيجان مدار و سلامت روان دانشجويان دختر همبستگي معنادار مثبت وجود دارد.
نتايج پژوهش (جدول٢)نشان داد که بين نمرات سبکهاي مقابله اي اجتنابي و سلامت روان دانشجويان دختر همبستگي معنادار مثبت وجود دارد.
The Relationship Of Emotional Intelligence and Coping Styles With Mental Health among Female Students Of Andimeshk Islamic Azad University * S.
Mahmoudi ghale navi Abstract The aim of current research was to investigate the relationship of emotional intelligence and coping styles with mental health among female students of the Andimeshk Islamic Azad University.