چکیده:
انسان جلوه گر جامع و کامل تمامی اسماء و صفات خداوند در عوالم چهارگانه لاهوت، جبروت، ملکوت و ناسوت است چه زن باشد چه مرد، اما خداوند زن را مظهر جمال علی الاطلاق و تجلّی «یا من اظهر الجمیل» و مرد را مظهر صفات جلال علی الاطلاق خویش قرار داده است. اسلام برخلاف مکاتب بشری برای حفظ شان و جایگاه زن ضمن معرفی انسان به عنوان مظهر تامّ اسماء الهی و جامع تمام مراتب عالم هستی، مجموعه احکام و قوانینی ارائه نموده است تا زن را به مقام مظهریّت کامل جمال الهی برساند و در این طریق زن باید بر طبق حکمت پروردگار صفات زنانه و زیبائی ظاهری، و روحیه احساسی و عاطفیاش را که خداوند برای استحکام نظام خانواده و گسترش مودّت و رحمت فراهم نموده است در جهت اهداف حکیمانه خداوند به کار گیرد واحکام و قوانین اسلامی که مربوط به زنان میشوند در این جهت وضع شدهاند.
The human being, either man or woman, is the comprehensive and perfect manifestation of the God names and attributions in the four worlds of divinity, dignity, empyrean and temporal universes but God created the woman as His absolute beauty manifestation and the man as His absolute superiority attributions . To maintain and highlight the woman position while introducing the human as the comprehensive and perfect manifestation of the God names and attributions, Islam on the contrary of other human originated schools proposed a set of law and regulations to evolve the woman as the comprehensive manifestation of the God names and most perfect rank of the whole existence world. In such a path, the woman should apply her feminine attributions, beauty and emotional sentiment in accordance to God sage that had been provided to consolidate the family and expand the mercy and friendship. The Islamic laws and regulations in concern to woman affairs had been proposed in benefit of the above mentioned aspirations.
خلاصه ماشینی:
اسلام برخلاف مکاتب بشري براي حفظ شأن و جايگاه زن ضمن معرفي انسان به عنوان مظهر تامّ اسماء الهي و جامع تمام مراتب عالم هستي، مجموعه احکام و قوانيني ارائه نموده است تا زن را به مقام مظهرّيت کامل جمال الهي برساند و در اين طريق زن بايد بر طبق حکمت پروردگار صفات زنانه و زيبائي ظاهري، و روحيه احساسي و عاطفي اش را که خداوند براي استحکام نظام خانواده و گسترش مودّت و رحمت فراهم نموده است در جهت اهداف حکيمانه خداوند به کار گيرد واحکام و قوانين اسلامي که مربوط به زنان مي شوند در اين جهت وضع شده اند.
امام صادق (ع ) از پدرش از جدّش(ع ) روايت کرده که فرمود: در عرش نمونه هر آنچه خدا در خشکي و دريا آفريده موجود است ؛ و اينست تاويل قول خداوند متعال که فرمود:«هيچ چيزي نيست مگر آنکه خزائن آن نزد ماست ؛ و ما آن را نازل نمي کنيم مگر به اندازه معّين و معلوم »(مجلسي،١٩٩٧ ٥٥؛ص٣٤) بنا بر اين انسان بايد جامع کمالات نظام خلقت باشد تا بتواند خليفه خدا و حمل کننده بار امانت الهي باشد.
در اين آيه شريفه خداوند از جمله نشانه هاي تجّلي اسماء و صفات خويش در جهان خلقت را آفرينش زن براي مرد و ايجاد دوستي و علاقه و مهر و عاطفه و آرامش در خانواده که به سبب وجود زن فراهم مي شود، بر مي شمرد.