چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کمرویی ومولفههای آن (وابستگی، تنهایی، کنارهگیری، طرد شدگی، بیتفاوتی وانفعالی) در دانش آموزان دختر سال اول راهنمایی شهر ملکشاهی بود که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 50 نفر از دانش آموزان بودند که به شیوه نمونهگیری خوشه ایی چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. طرح تحقیق تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش به میزان 10 جلسهای 60 دقیقه ای به صورت دوبار درهفته مورد آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از چک لیست رفتاری کمرویی چیک و باس (1981) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل کوواریانس یک متغیره وتحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی به شیوه یی گروهی بر کاهش کمرویی ومولفههای آن موثر است.
خلاصه ماشینی:
تحليل داده ها با استفاده از روش هاي آماري تحليل کوواريانس يک متغيره وتحليل کوواريانس چندمتغيره نشان داد که آموزش مهارتهاي اجتماعي به شيوه يي گروهي بر کاهش کمرويي ومؤلفه هاي آن مؤثر است .
Lizgic,Akyuz,Dogan&Kugu 2.
بنابراين با نظر به ادبيات وپيشينه مطرح شده هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي به شيوه ي گروهي برکاهش کمرويي ومؤلفه هاي آن(وابستگي، تنهايي، کناره گيري، طرد شدگي، بي تفاوتي وانفعالي)است وبرهمين اساس فرضيه هايي زير مورد بررسي قرار گرفت : فرضيه اول: آموزش مهارتهايي اجتماعي به شيوه گروهي موجب کاهش کمرويي دانش آموزان مي شود.
Morgan فرضيه دوم: آموزش مهارتهايي اجتماعي به شيوه گروهي موجب کاهش مؤلفه هاي کمرويي(وابستگي، تنهايي، کناره گيري، طرد شدگي، بي تفاوتي وانفعالي) در دانش آموزان مي شود.
بحث ونتيجه گيري هدف پژوهش حاضربررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي به شيوه يي گروهي برکاهش کمرويي ومؤلفه هاي آن در دانش آموزان دخترشهر ملکشاهي است .
فرضيه هاي ما مبني براينکه آموزش مهارتهاي اجتماعي به شيوه گروهي باعث کاهش کمرويي ومؤلفه هاي آن در دانش آموزان دختر مي شود، تأييد شد(٠٠٠٠١>p و ٦٣٢=F).
Scrutinizing the relationship between shyness and social phobia, Journal of AnxietyDisorders, 16, 6, 585-598.
New direction in social assessment and intervention for elementary and middle school students.
Journal of Personality and Social Psychology, 51, 629-639.
Journal of Personality and Social Psychology, 51, 629-639.
Journal of Personality and Social Psychology, 51, 629-639.
New theoretical conceptions of social anxiety and social phobia.
shyness, Addison-Wesly, New York..