چکیده:
هدف از این پژوهش پیشبینی فراوانی مراجعه زنان جوان به آرایشگاه بر اساس عزتنفس، کمالگرایی و نگرش نسبت به ظاهر بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان جوان شهر تهران بود که در سالهای 1394-1393 به سالنهای زیبایی و آرایشگاه مراجعه میکردند که از بین آنها 94 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. آزمودنیها به مقیاس سنجش کیفیت عزتنفس (هدرتون و پولیوی، 2004)، پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی تهران (بشارت، 1384)، مقیاس نگرش اجتماعی - فرهنگی نسبت به ظاهر (هینبرگ، تامپسون و استورمر، 1995؛ تامپسون و همکاران، 2004) و پرسشهای جمعیتشناختی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد عزتنفس و کمالگرایی با تعداد دفعات مراجعه به آرایشگاه رابطه ندارند و فقط خردهمقیاس کمالگرایی خودمدار با تعداد دفعات مراجعه به آرایشگاه رابطه دارد. همچنین نتایج نشان داد نگرش نسبت به ظاهر با تعداد دفعات مراجعه به آرایشگاه رابطه دارد و میتواند 35/0 درصد از تغییرات متغیر تعداد دفعات مراجعه به آرایشگاه را پیشبینی و تبیین کند.
This study aimed to predict the frequency of going to the beauty saloon based on self-esteem, perfectionism, and attitude toward appearance. The research design was descriptive- correlational. The population consisted of all women in Tehran who had referred to women's saloons during 1393-1394. 94 women were selected using purposeful sampling among them and completed Quality Of Self-Esteem Scale (Heatherton & Polivy, 1991), Tehran Multidimensional Perfectionism Questionnaire (Beshart, 2005), Socio-Cultural Attitudes Towards Appearance Scale (Heinberg & Thompson, 1995) and responded to demographic questions. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. The results showed that self-esteem and perfectionism had no significant relationship with frequency of going to the beauty saloon and only autonomous perfectionism subscales significantly correlated to frequency of going to the beauty saloon. The results also showed that attitudes towards appearance significantly correlated with frequency of going to the beauty saloon and could predict and explain 35% of variance of the frequency of going to the beauty saloon (p≤.01).