چکیده:
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن بر رابطه با جنس مقابل در بین دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی بود. حجم نمونه 20 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل 10 نفره تقسیم شدند. به منظور کنترل متغیرهای مزاحم فاکتورهایی همچون مجرد بودن، دختر بودن و تجربه قبلی رابطه با جنس مقابل به عنوان ملاکهای انتخاب نمونه در نظر گرفته شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازهگیری پرسشنامه کیفیت ارتباط با غیرهمجنس (1391) بود که ابتدا از هر دوگروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت یک بار در هفته تحت آموزش قرار گرفتند و پس از مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تفکیک خویشتن بر رابطه با جنس مقابل تاثیر دارد.
This research was intended to study the effectiveness of self-differentiation training on friendship relation in girl students. The statistical population were consisted of the all Allameh Tabatabai University students. 20 subjects were selected as the sample through announcements and screening. The subjects were randomly assigned to two experimental and control groups of 10 individuals each. In order to control the variables interfering variables, factors such as being single, being female and having previous experience relating to the opposite sex were considered as criteria for sample selection. The experimental group was exposed to self-differentiation training for 8 sessions, an hour and half each and once a week. This research was a semi-experimental study with pre-test, post-test and control group. In this study the Relationship Quality with Opposite Sex Questionnaire were used as data source. The results, using covariance analysis showed that self-differentiation training had a significant impact on friendship relation with opposite sex.