چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و سبکهای مقابلهای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر رشت انجام گرفت. که از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس، تعداد30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. به گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقهای برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی آموزش داده شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه ی انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه سبکهای مقابلهای جالوویس و پاورز (1984) استفاده شد. داده های جمعآوریشده با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری مانکوا تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و سبکهای مقابلهای رویارویی و آرامکننده گروه آزمایش اثربخش است و بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0> P).
The current research was conducted with the goal of investigating the effectiveness of mindfulness-based stress reduction on cognitive flexibility and coping styles of women in female-headed households covered by Imam Khomeini Relief Committee in Rasht. 30 of whom were selected through convenience sampling method and were randomly assigned to two experimental groups (15 ones) and control (15 ones). The research method was a quasi-experimental and pre-test and post-test design with control group was used. The experimental group participated in 8 sessions 90-minutes of mindfulness based stress reduction training. To collect data the Dennis and Vonderval (2010) Cognitive Flexibility Questionnaire and Jaloveys and Powers (1984) Coping Styles Questionnaire were utilized. The gathered data were analyzed using covariance MANCOVA analysis. Results showed the effectiveness of mindfulness-based stress reduction on flexibility of cognitive and coping style and there was a significant difference between the two groups (P<0/001).