چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی بازنمایی نقش زنان در فیلمهای مربوط به آپارتاید آفریقای جنوبی میباشد. این مقاله، از میان فیلمهای ساخته شده دربارهی آپارتاید به عنوان جامعه هدف، بازنمایی زنان در دو فیلم وینی ماندلا و سارافینا را که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدهاند، مورد مطالعه قرار میدهد. مقاله حاضر به شیوه ی تحلیلی – توصیفی، به چگونگی بازنمایی زنان در دو فیلم مذکور پرداخته و جایگاه زنان در این فیلمها را بررسی مینماید. در این پژوهش، از روش مطالعه و تحلیل فیلم برای بررسی و تفسیر دادهها استفاده شده است. در نتایج پژوهش نیز مشخص شد که بازنمایی زنان در این فیلم ها، شخصیتهایی پویا، مهربان، باهوش، سخت کوش و دارای روحیات بزرگ است. آنها اگرچه ممکن است مرز زنانگی را شکسته و وارد حیطههای مردان شوند و بخواهند نقوش مردانه بازی کرده و به هر نوعی وارد دنیای ناشناخته مردانه شوند، بااینحال بعد زنانه ی شان درنهایت آنها را عقب میکشد و آنها همچنان با آرامش و آینده نگری زنانه اوضاع را کنترل میکنند.
The aim of this article studying the representation of women in the movies which are about South Africa’s Apartheid. Among various movies which have been made about Apartheid as the target group of this study, this article studies the representation of women in two movies of Winnie Mandela and Sarafina, which are selected by targeted sampling methodology. By using the descriptive-analytical method, this article examines the role and the representation of the women in the two mentioned movies. This article uses film Study and film analysis to analyze the selected movies. Finally, it would be concluded that the representation of women in these movies shows kind, hardworking characters, with strong souls. Although they might break the feminine boarders, cross over to the masculine side, play men’s roles, and intervene in the unfamiliar masculine world their feminine aspect pulls them back and they continue to control the situation with their peace and prosperity.