چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر میزان رضایت زناشویی و خوش بینی زنان متاهل منطقه 5 شهر تهران بود. تعداد 30 نفر از زنان منطقه 5 تهران به صورت تصادفی انتخاب و در دوگروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. طرح این پژوهش از نوع نیمه تجربی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (1989) و پرسشنامه خوش بینی شی یر و کارور (1994) استفاده شد. مداخله آموزشی برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دو ساعته اجرا شد ولی برای گروه کنترل این برنامه اجرا نشد و در پایان نتایج با روش تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بر اساس روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش شادکامی شناختی- رفتاری به روش فوردایس، بر خوش بینی و رضایت زناشویی زنان متاهل اثربخش است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Fordyce cognitive-behavioral happiness training on the optimism and marital satisfaction of women. This study was a semi-experimental design with "pre-test and post-test design with control group". 30 women were randomly selected and assigned to two groups (Control and experimental group). Enrich Marital Satisfaction Questionnaire (1989) and Shirer and Carver Optimism Questionnaire (1994) were used to collect data. Training intervention was conducted for the experimental group for 8 sessions of 2 hours. At the end, the results were analyzed with covariance analysis method. The findings of this study showed that cognitive-behavioral happiness training by Fordyce method is effective on two variables of optimism and marital satisfaction, and there was a significant difference between the experimental group and the control group. Considering the findings of this study, this method can be used to reduce couples conflicts and increase the quality of their relationships.