خلاصه ماشینی:
"ممتازترین اشعار هولدرلین شعر -اسطورهای( citepohtyM )است در دو معنا: پرستش خدایان باستانی از درون سپهر خود ایشان که با این بیداری خودآگاهانه ترکیب شده و حکایت از این دارد که خدایان باستانی اکنون«خاموشند»و این رو میتوانند تنها به یاری قسم جدید خلاقیت شاعرانه بار دیگر رستاخیز کنند.
همچنین تا اندازهای برای هولدرلین دشوار است زیرا آنچه را که اسطوره گرایان رمانتیک از«هردر»به ابد تعلیم دادند اما هرگز این طور به شدت آزمون نکردند،به جد میگیرد؛به این معنی که اسطوره باید به طور زنده تجربه شود تا درک گردد و بازیابی چنان ژرفا و زندگانی اسطورهای میتواند انسان جدید را درمان کند و رستگار سازد.
این درونمایهای رمانتیک و در انجام،مسیحی است که الوهی وسیلهء تسلیم انفعالی میتوانست به دست آید اما آیین جشن پاراسایانه هولدرلین دربارهء «انتظار»در تباین همیشگی با اطمینان پرخاشگرانه رمانتیک برای حصول الوهی یا اسطورهای قرار میگیرد،همچنان که در«ایده آلیسم جادویی»نوالیس( silavoN ) یا در شاعری عام و پیشگام فراگیر فردریش شله گل میبینیم.
اشعار هولدرلین به همین شیوه در صورتی که در میان شاعران اسطورهای آغازین به بحث گذاشته شود،اغلب نومیدی نادری را به خود راه میدهد؛ مفهومی تحمل ناپذیر از«انتظار»که همیشه با این بیداری و آگاهی پیوند یافته یافته که تا چه اندازه الوهی، بیپایان و دست نیافتنی است.
در این حوزه شاعر قطعه قطعه شده و خونین دل باقی میماند و قادر نیست با اطمینان دریابد که خدایان نیکخواهند یا سنگدل،به انسانها عنایت دارند یا نه؟نومیدی نیز فرا میرسد،زیرا خدایان -و مسیح-گر چه ممکن است ناپدید نشده باشند، امکان دارد به علت بیاعتنایی،فساد و غفلت خود انسانها کناره گیری کرده باشند."