چکیده:
نئوایدهآلیسم از مکاتب برجسته و تأثیرگذار در تحلیل امنیت و روابط بین الملل
است.این مکتب به خاطر تأکید بر ایده دولت محدود و نگرش فرادولتی و جامعه محور، از
نئورئالیسم جدا میشود و به لحاظ پختگی و جامعنگری، فاقد ضعف و خوشبینیهای
لیبرالهاست.نئوایدهآلیسم در جستجوی توضیح مناسبات قدرت و صدور ایدههایی برای
تغییر آنهاست تا همه جهانیان از امنیت مناسبی برخوردار شوند. حکمرانی دموکراتیک،
اصالت دستاوردهای مطلق و تبعیت امنیت از رفاه عمومی و پایدار از جمله ارکان این
مکتبند.اندیشمندان نئوایدهال با طرح این گزارهها، امیدهایی را برانگیختند؛اما با
گذشت زمان و آشکار شدن ظرفیتهای نئوایدهالیسم، مشخص شد که این نگرش با وجود
نوآوریهای چشمگیر، ضعفهایی هم دارد.نئوایدهالیستهابه واسطه عقلانیتگرایی، مصون
از سمتگیریهای ذهنی و پیشداوری نیستند، واقعیت دولت و قدرت سخت را در شکلدهی به
هویت گروهها و حتی ترسیم و ترمیم هنجارها دست کم میگیرند و در توضیح علل وقوع
تحول، به ارائه ایدههایی کلی و سهلانگارانه اکتفا میکنند.
Neo-idealism is among the salient and influential schools in the analysis of international security and relations. This school is distinguished from neo-realism because of its emphasis on the idea of limited state and trans-state community-based outlook. The school lacks the liberals' weakness and optimism given its sophistication and comprehensiveness. Neo-idealism seeks to extrapolate power relations and develop ideas for changing them so that all world inhabitants enjoy desirable security. Democratic governance، priority of absolute achievements and subjugation of security to sustainable public welfare constitute the foundations of this school. Neo-idealist scholars provoked hopes by developing such statements; but with the lapse of time and appearance of neo-idealist capacities، it became apparent that this outlook suffers from weaknesses in spite of significant innovations. Due to their propensity to rationalism، neo-idealists are no immune to mental biases and pre-judgments، they underestimate the reality of the state and hard power in shaping groups' identities and even in the drawing and repairing norms، and they tend to suffice to provide general and simplistic ideas in explaining the factors of changes.
خلاصه ماشینی:
» 2 با مرور مفروضات فوق این پرسش طرح میشود که مفروضات و مدعیات نئوایدهالیسم کدامند و این مکتب، امنیت ملی و بین المللی را چگونه تبیین میکند؟مقاله حاضر ضمن توضیح مفروضات و مدعیات نئوایدهالیسم، بر وجوه روششناختی آن متمرکز شده و رهاوردهای آن در مطالعات راهبردی را به بحث و نقد میگذارد.
yenreC pilihP توجه دارد؛ثالثا خواستهها و ترجیحا دولت را بازتاب خواستها و ترجیحات افراد و گروههای جامعه میشمارد؛رابعا هیچ مرزی بین سیاست داخلی و سیاست خارجی قابل نیست و معتقد است که سیاست داخلی از ضمیر مسالمتجوی آدمی برخاسته و سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است، و بالاخره اینکه در نئوایدهالیسم ایدئولوژی فراملی، بازیگران فرادولتی و رژیمهای بین المللی به ترتیب جایگزین ملیگرایی، دولتمحوری و قوانین محدود داخلی میشوند.
اینکه در ادبیات نئوایدهالیستی غالبا از مفهوم ecnanrevoG به جای tnemnrevoG استفاده میشود، 15 در راستای تأکید بر محدودیت دولت از یک سو و ضرورت اتخاذ روش یکسان و سراسری برای حل و فصل معضلات جهانی از سوی دیگر است که ما در این مقاله آن را تحت عنوان رویکرد بین المللی گرایانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
25 به تعبیر جوزف نای، به دلیل آنکه دولتها تنها بازیگران امنیت ملی و بین المللی نیستند و زور در مقایسه با مکانیسمهای اقتصادی از تأثیرگذاری اندکی برخوردار است و مهمتر از آن به این دلیل که اصلیترین هدف رژیم دمکراتیک، توسعه رفاه شهروندان آزاد و برابر است، نیاز به جنگی که زایلکننده رفاه و گسترشدهنده سیطره دولت بر سراسر جامعه است نخواهد بود.