چکیده:
توجه به حقوق کودک، فقط بحث جوامع امروزی نیست، بلکه در دین مبین اسلام هم نسبت به حقوق کودک در مواردی شبیه توجه شده است. در این مقاله حاضر در صدد هستیم کودکآزاری و جرائم جنسی در کنوانسیونهای بینالمللی را در مطابقت با قرآن کریم و قوانین موضوعه ایران مورد بررسی و کند و کاو قرار دهیم. با پیشبینی حقوق کودکان و نوجوانان و نیاز مبرم این قشر از شهروندان به حمایتهای بنیادین انسانی و اولیه امروزه اسناد بینالمللی و قوانین داخلی کشورها سعی در جرمانگاری هرگونه کودکآزاری داشته و در قرآن نیز به جلوههای مختلف منع کودکآزاری مورد توجه و تأکید بوده است.
خلاصه ماشینی:
بـا پـيش بينـي حقوق کودکان و نوجوانان و نياز مبرم اين قشر از شهروندان بـه حمايـت هـاي بنيـادين انساني و اوليه امروزه اسناد بين المللي و قوانين داخلي کشـورها سـعي در جـرم انگـاري هرگونه کودکآزاري داشته و در قرآن نيز به جلوه هاي مختلف منع کـودکآزاري مـورد توجه و تأکيد بوده است .
com@hasanshafiee٣٦٢ نويسنده مسئول : حسن شفيعي ٣٤٦/فصلنامه مطالعات قرآني، سال دهم ، شماره ٤٠، زمستان ١٣٩٨ مقدمه در جامعه امروزي، کودکان جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده اند و ديگـر ماننـد گذشـته نيسـت کـه کودک جزء اموال خانواده محسوب شود بلکه کودک فردي است بـا شخصيت و جايگاه اجتماعي خاص خود و حقوقي که به تبع اين جايگاه اجتماعي براي او در نظر گرفته شده است .
قانونگذار، در قانون آئـين مطالعه تطبيقي کودکآزاري و جرائم جنسي از ديدگاه قرآن کريم ؛ حقوق موضوعه و اسناد بين المللي /٣٤٩ دادرسي کيفري نيز، عليرغم اختصاص شعب مخصوص براي رسيدگي به جـرائم اطفـال تعريف صريحي از واژه کودک ننموده و تنها با بيان اين نکته که طفل کسي است که بـه حد بلوغ شرعي نرسيده باشد اکتفا نموده اند.
٦. کودکآزاري ناشي از ترک فعل اين موارد دربرگيرنده ترک فعل هايي اسـت کـه منجـر بـه مخـاطره افتـادن سـلامت جسماني و رواني کودک ميگردد، که در برخي قوانين بـه صـراحت بـدان اشـاره و جـرم تلقي شده است ، از جمله ماده ٤ قانون حمايـت از کودکـان و نوجوانـان ، ناديـده گـرفتن عمدي سلامت ، بهداشت رواني و جسـمي و ممانعـت از تحصـيل کودکـان و نوجوانـان را مطالعه تطبيقي کودکآزاري و جرائم جنسي از ديدگاه قرآن کريم ؛ حقوق موضوعه و اسناد بين المللي /٣٥٥ ممنوع دانسته و مستحق مجازات ميداند.