چکیده:
از اولین آشنایی اروپاییان(فتح اندلس 92 ه) با دین اسلام مطالعات شرق شناسی آغاز شد .شرق
شناسی قرن های متمادی ادامه یافت. غرب برای شناخت همه جانبه دین اسلام و سلطه استعماری
خود دست به ترجمه کتب دینی و مطالعه فرقه های دین اسلام زد. برخی شرق شناسان با توجه به
آثاری از اهل سنت که از روی غرض ورزی نگارش یافته بود، به شناخت شیعه پرداختند. شیعه ،
واقعه غدیر خم و جانشینی امام علی (ع) کمتر در آثار شرق شناسان به صورت واقعی مورد نقد و
نظر قرار گرفته است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شیعه شناسی به صورت جدی توسط
شرق شناسان ادامه یافت .
خلاصه ماشینی:
کلمات کليدي : جانشيني،غديرخم ،امام علي (ع)،ويلفرد مادلونگ ،هنري لامنس ،انقلاب اسلامي ايران مقدمه شرق و مطالعات شرق شناسي از دوره جنگ ها ي صليبي مورد توجه ارو پاييان قرار گرفت اگر چه آشنايي اروپاييان با دين اسلام به افسانه هاي قبل از آن بر مي گردد .
( جرداق ، ١٣٦٨ : ٩ )جرج جرداق بامعرفي ويژگي هاي برتر، امام علي (ع) را شايسته خلافت و امامت مي داند و مي نويسد «روزگار تو را چه مي شد اگر تمام نيروهاي خود را بسيج مي کردي و در هر عصر و زماني بزرگمردي چون علي (ع) با همان قلب ،همان زبان و همان شمشير به جهان ارمغان مي دادي »(مهريزي،٣٤٣:١٣٨٦) آندره ميکل او در کتاب اسلام و تمدن اسلامي ،در مورد جانشيني پيامبر(ص) و واقعه غدير چنين اظهار مي کند پيامبر پيش بيني براي اختلاف نکرده بود.
( همان :٥٧ ) تشديد ضديت با شيعه بعد از انقلاب اسلامي ايران در آثار شر ق شناسان در اين جا ديدگاه شرق شناس معاصر ماکسيم رودنسون را مي آوريم " دين اسلام هميشه جهان غرب را محصور کرده است وغالبا به عنوان يک تهديد بزرگ خودنمايي کرده است .
پس از رنسانس که کشورهاي اروپايي براي سلطه استعماري خود به صورت جدي به اسلام و مطالعات اسلامي توجه کردند شرق شناساني که به مسئله جانشيني پيامبر پرداخته اند، به دو دسته تقسيم مي شوند: دسته اول که اکثريت را شامل مي شوند از قضاوت هاي منصفانه اي در اين مورد دارند.