خلاصه ماشینی:
در این مرحله از دانشآموزان خواستم بدون ذکر نام خود ضمن تعریفی که از «تاریخ» دارند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این درس و شیوههای بهتر تدریس آن برای بهتر کردن کلاس و انتظارشان از یک «معلم تاریخ» بیان کنند.
یافتن یک عمل یا راهحل مناسب و تجربه کردن آنبا تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش خود به این نتیجه رسیدم که باید نخست «تاریخ» و چیستی آن را برای دانشآموزان تفهیم علمی کرد، لذا در نخستین جلسۀ آغاز درس در هر کلاس، تاریخ را تعریف و کارکردهای آن را بیان کردم تا دانشآموزان متوجه اهمیت و فایدههای مطالعه تاریخ شده و درک کنند که تجربههای گذشته در تمامی زمینهها میتواند راهگشای آنان در زندگی کنونی و ساختن آیندهای مطمئن برای خودشان و سرزمینشان باشد، چرا که «گذشته چراغ راه آینده است» و «هرملتی تاریخ خود را نداند، ناگزیر به تکرار آن است».
این سفرها نهتنها تأثیر بسیار خوبی بر دانشآموزان گذاشت و علاقۀ آنان را نسبت به تاریخ و هوّیت خودشان بیشتر کرد، بلکه سبب تغییر نگرش مدیران این مدارس نسبت به درس تاریخ و حتی شأن معلمان تاریخ شد.
این مسأله از طرفی سبب جلب مشارکت دانشآموز در کلاس میشد و کلاس را از متکلموحده بودن معلم درمیآورد و از طرف دیگر برای دانشآموزان هم فرصت مغتنمی بود تا هم چیزهایی بیشتر از کتابهای درسی یاد بگیرند و هم روش تحقیق را بیاموزند.
۳(به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشنهادات برای آموزش بهتر تاریخ و کارآمدتر شدن این درس بسیار مهم در جامعه پیشنهاد میشود:۱- از دبیران متخصصی که علاقمند به کار و رشته تحصیلی خود هستند استفاده شود.