چکیده:
سیستم ارزیابی عملکرد ثابت با مجموعه معیارهای از قبل تعیینشده، محدودیتهای زیادی را در زمینهٔ ارزیابی عملکرد برای بانکها که دارای محیط متغیر هستند، بهوجود آورده است. به همین منظور این مطالعه با هدف ارائهٔ مدل ارزیابی عملکرد منعطف، سازگار با تغییرات درونسازمانی و بیرون سازمانی انجام شد. پژوهش حاضر ابتدا به تشکیل بانک اطلاعاتی از معیارهای مرتبط با فعالیتهای بانکی پرداخت که پس از دسته بندی توسط خبرگان 25 مفهوم کلی پدیدار شد. سپس با استفاده از روش نقشه شناختی فازی، 9 معیار تاثیرگذار شناسایی گردید که در ادامه با روش فرایند تحلیل شبکه فازی (FANP)، وزندهی و رتبهبندی شدند. ایجاد عدالت سازمانی برای تمام همکاران، برآورده کردن نیاز مشتریان در سریعترین زمان ممکن، تأکید بر اخلاق مناسب کارکنان با مشتری و تحقیق و توسعه برای محصولات و خدمات برخی از مهمترین این معیارها هستند. نتایج نشان داد که مدل منعطف پیشنهادی میتواند بهعنوان ابزاری جهت استخراج معیارهای ارزیابی عملکرد منطبق با خواستهٔ سازمان مورداستفاده قرار گیرد و در فرایند ارزیابی عملکرد بهکارگرفته شود. بهروزرسانی معیارهای موجود در بانک اطلاعاتی بر اساس نتایج ارزیابیها و تصمیمات مدیریتی و تغییر استراتژیها و استفاده از این مدل جهت انتخاب معیارهای مناسب در هر دورهٔ ارزیابی عملکرد بر اساس شرایط سازمان از نوآوریهای این پژوهش بوده است.
Given the limitations of the existing performance evaluation models for organizations with dynamic internal and external conditions, this study aims to provide a flexible performance evaluation model with adaptability to intra- and extra-organizational changes. The present study first forms a database of criteria related to banking activities. After gathering the experts' opinions, we select 25 general concepts. By using a Fuzzy cognitive map (FCM) and weighted by the Fuzzy Analytic Network Process (FANP), we identify nine effective criteria. Creating organizational justice for all colleagues, meeting customer needs as soon as possible, emphasizing proper employee ethics with the customer, and doing research and developing for products and services are the most important criteria. The results show that the proposed flexible model can be used as a tool to extract performance evaluation criteria in accordance with the organization's requirements and utilized in the performance appraisal process. The novelties of the present study are updating the existing criteria in the database based on the results of evaluations and management decisions and changing strategies, using this model to select appropriate criteria in each period of performance evaluation based on organizational conditions.