چکیده:
مقدمه: نوجوانی دورانی است که از یک سو، ریشه رشد ارزشهایی که در کودکی شکل گرفتهاند، فرصت توسعه پیدا میکنند و از سوی دیگر دورانی است که فرد مستعد خطر پذیریست و ممکن است تصمیمات ناپایداری بگیرد که منجر به رفتارهای نامطلوب ازجمله بزهکاری شود. بنابراین نوجوان نیازمند دریافت مهارتهاست. مسئولیتپذیری اجتماعی مهارتی است که نوجوان را به پیامدهای تصمیماتش در مورد خود و دیگران متعهد میکند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری اجتماعی بر نگرش به بزهکاری نوجوانان طراحی شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع شبه مداخلهای با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانشآموزان دختر15تا 18ساله دوره دوم دبیرستانهای شهر تهران بود. نمونهای به حجم 92دانشآموز(گروه مداخله45 و گروه کنترل47دانشآموز) از دو منطقه تهران انتخاب شدند. به منظور سنجش نگرش به بزهکاری از پرسشنامه نگرش به بزهکاری استفاده شد. آزمودنیها به مدت دو ماه در7جلسه 90دقیقهای محتوای آموزش مسئولیتپذیری اجتماعی را دریافت کردند. سپس پسآزمون گرفته شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها، نرم افزارSPSSو آزمونهای تیزوجی و مستقل، آنالیزواریانس یک طرفه و آنالیز واریانس چند متغیره به کار گرفته شد.
یافتهها: نتیجه آزمونهای تی زوجی و مستقل نشان داد که در گروه مداخله نگرش مثبت به بزهکاری به طور معناداری کاهش یافته و نگرش منفی به بزهکاری به طور معناداری افزایش داشته است، در حالی که درگروه کنترل در هیچ یک از ابعاد نگرش اختلاف معناداری مشاهده نشد.نتایج مدل آنالیزواریانس چندمتغیره نشان داد که نمره پیشآزمون نگرش مثبت به ترتیب6 و22درصد از تغییرات نمره پسآزمون نگرش منفی و مثبت را تبیین میکند. همچنین نمره پیشآزمون نگرش منفی حدود32درصد از تغییرات پسآزمون نگرش منفی را تبیین میکند.
بحث: آموزش مسئولیتپذیری اجتماعی میتواند در ارتقاء نگرش و صلاحیتهای اجتماعی و کاهش تمایل نوجوانان به تجربه الگوهای انحرافی همچون بزهکاری موثر باشد.همچنین نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادکه این آموزش در سنین پایینتر نوجوانی موثرتر است.
Introduction:Adolescence is a period in which the values having formed in childhood will have the opportunity to grow and mature. Besides, it is a period when a person more susceptible to danger, they may make hasty decisions that would probably lead to unfavorable behaviors including delinquency. Thus, the adolescents need to learn and master certain social skills. Social responsibility is a skill that makes the individual obliged and committed regarding the consequences of his/her decision on himself/herself and others. The present study was designed to investigate the effectiveness of social responsibility training on attitude towards juvenile delinquency in adolescents
Method: This is a semi-experimental study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study included all female Secondary high school students within the age range of 15 to 18 years old in Tehran City. A sample of 92 students (45 intervention group and 47 control students) were selected from two district of Tehran. In order to assess the subjects’ attitude towards the delinquency, Delinquent Behaviors Questionnaire was used.The subjects received social responsibility training for 7 sessions 90 minutes lasting two months. Then, the post-test was taken. To analyze the data, SPSS software and Paired and Independent T-Test, One Way ANOVA and Multivariate Analysis of Variance were applied.
findings: The result of Paired and Independent T-Test suggested that in the intervention group, the positive attitude towards delinquency was significantly decreased and negativee attitudes toward delinquency increased significantly. While in the control group, significant difference was not observed for any of the dimensions of attitude towards delinquency. The findings of Multivariate Analysis Of Variance showed that the pre-test score of positive attitude towards delinquency explains 6% and 22% of the variations of post-test scores of negativee and positive attitudes, respectively. In addition, the pre-test score of negativee attitude towards delinquency explains about 32% of the post-test variations of negativee attitudes.
discussion: The findings of the study showed that social responsibility training could be effective in promoting attitude and social competencies and decreasing adolescents’ tendency to resort to deviant patterns such as delinquency. In addition, the results of Multivariate Analysis of Variance showed that this training is more effective in younger adolescents.