چکیده:
هدف: پژوهش حاضر هدف تعیین تأثیر استفاده از امکانات تلفنهای هوشمند توسط کارکنان بر شکلگیری پیامدهای رفتاری مثبت در آنها شامل رضایت شغلی، رضایت ارتباط و عملکرد صورت گرفت، همچنین نقش میانجی سرمایه اجتماعی نیز بررسی خواهد شد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تعداد ۳۹۲ نفر است که 200 نفر از آنها با توجه به حجم نمونه مورد نیاز برای مدلیابی معادلات ساختاری، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد پژوهش شیر و رایس (2017) شامل 6 گویه جهت سنجش میزان استفاده از تلفنهای هوشمند، 8 گویه جهت سنجش سرمایه اجتماعی و 6 گویه برای سنجش پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان است که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 914/0 محاسبه شد. بهمنظور بررسی کفایت دادهها برای تحلیل عاملی، از آزمون KMO از طریق نرمافزار SPSS استفاده شد. همچنین آزمون تحلیل عاملی تأییدی بهمنظور بررسی روایی ابزار انجام شد و درنهایت، بهمنظور آزمون فرضیات از نرمافزار آموس استفاده شد.
یافتهها: بررسی شاخصهای برازش مدل حاکی از آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضـعیت مناسـبی برخوردار است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که استفاده از تلفنهای هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با ضریب مسیر 45/. تأثیر معنیدار و مثبت دارد. همچنین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر استفاده از تلفنهای هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با ضریب مسیر غیرمستقیم 48/. تأیید شد.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر برای اولین بار در کشور به بررسی نتایج مثبت استفاده کتابداران از تلفنهای هوشمند و پیامدهای آن در کتابخانههای عمومی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی پرداخته است. این پژوهش فوائد استفاده از تلفنهای هوشمند در سازمانها را آشکار میسازد و به توسعه تجربی و نظری این زمینه مطالعاتی کمک میکند لذا، با توجه به اهمیت و کارایی تلفن های هوشمند در ارائه خدمات اطلاعرسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی پیشنهاد میشود تدابیری برای استفاده مناسب در توسعه خدمات کتابخانههای عمومی با کمک تلفن های هوشمند لحاظ شود.
Purpose: examining the effect of using smart phones on positive behavior outcomes of employees with a mediating role of social capital.
Method: This study is considered as an applied study based on research objectives, and descriptive survey research from the point of view of method. The all the staff of Tehran's public libraries were considered as statistical population of the research. Cochran formula has been used to determine the sample size 200 participants. Due to the small size of the population and the appropriate volume for the modeling of structural equations, the entire population was studied. The instrument for collecting data was standard questionnaire by Shir & et al. (2017) whose reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.914. Data were analized by KMO test to check them for their suitability for structure detection. Furthermore, research validity was examined by factor analysis and Amos has been used to test the research hypothesis.
Findings: The results of the research showed that using smartphones has a significant and positive effect on positive behavioral outcomes of employees. Also, the role of social capital as a mediator in this effect was confirmed.
originality/Value: Despite the importance of the mentioned subject, no research has been done yet. This research can be the beginning to focus on the effects of messenger programs in organizations. The results of this research contribute to the empirical and theoretical developments of this field of study. Therefore, considering the importance and efficiency of smart phones in providing information, reference, information technology and educational and research services, it is suggested to consider measures for appropriate use in the development of public library services with the help of smart phones.
خلاصه ماشینی:
تلفن هاي هوشمند، پيامدهاي رفتاري مثبت کارکنان ، سرمايۀاجتماعي تحقيقـات اطـلاع رسـاني و کتابخانـه هـاي عمـومي؛ فصـلنامۀ Research on Information Science and Public Libraries; The Quarterly Journal of Iran Public علمـي -پژوهشـي؛ دورة ٢٥،شـمارة ٤،پيـاپي ٩٩،زمسـتان Successive ;٤.
AStudy of the Impact of Smart Phones on the Employees' Positive Behavioral Outcomes with the Mediating role of Social Capital (Study Case: Staff of Tehran's Public Libraries) Ziba Mohammadzadeh Ravshti (Correspounding Author) PhD Student of KIS, Department, Research Officer, Payame Noor University, Tehran, Iran Zibamohammadzadeh53@gmail.
com Received: 10th December 2018; Accepted: 4th September 2019 Abstract Purpose: To examine the effect of using smart phones on the positive behavioral outcomes of employees with a mediating role of social capital.
Originality/value: The current research has been the first one that has studied the positive outcomes of the librarians' use of smart phones and its consequences in public libraries through the mediating role of social capital.
Agnihotri, Kothandaraman, Kashyap & Singh 6.
Peslak, Ceccucci & Sendall 648 چن ١(٢٠٠٨) درخصوص استفاده از تلفن هاي هوشمند توسـط کارکنـان در ١٥ سـازمان مختلـف نشان داد که اين امر منجر به افزايش رضايت کارکنان از ارتباطـات رسـمي وغيررسـمي در يـک سازمان مي شود.
Mobile Messaging and Social Media, Pew Research Center: Internet, Science & Tech (Retrieved from http://www.
A Study of the Impact of Smart Phones on the Employees' Positive Behavioral Outcomes with the Mediating role of Social Capital (Study Case: Staff of Tehran's Public Libraries).