چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت از زندگی براساس سازوکارهای دفاعی (دلیلتراشی، فرافکنی، انکار، همهتوانی، ناارزندهسازی، گذاربهعمل، جسمانیسازی، خیالپردازی اوتیستیک، مجزاسازی، پرخاشگری منفعلانه، جابجایی، فرونشانی، والایش، شوخطبعی، پیشبینی، نوعدوستی کاذب، تشکل واکنشی، عقلانیسازی و ابطال) و صفات شخصیت (روانرنجوری، برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری) بهروش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر قم بود. گروه نمونه به تعداد 377 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای دفاعی، ویژگیهای شخصیتی و رضایت از زندگی جمعآوری و با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که از میان سازوکارهای دفاعی، سه دفاع پیشبینی، انکار و مجزاسازی و از میان صفات شخصیت، دو صفت روانرنجورخویی و برونگرایی توانایی پیشبینی رضایت از زندگی را داشت، اما متغیرهای انعطافپذیری، مسئولیتپذیری و دلپذیر بودن و سایر سازوکارهای دفاعی پیشبینی رضایت از زندگی را نداشت. بنابراین، میتوان با برنامهریزی و آموزشهای صحیح در مورد صفات شخصیت و سازوکارهای دفاعی، سطح رضایت از زندگی دختران نوجوان را ارتقا داد.
This descriptive-correlational study aimed to predict life satisfaction according to defense
mechanisms (reasoning, projection, denial, omnipotence, inefficiency, transition to
action, physicalization, autistic imagination, isolation, passive aggression, displacement,
suppression, sublimation, humor, prediction, false altruism, reaction organization,
rationalization, and undoing) and personality traits (neuroticism, extraversion, flexibility,
agreeableness, and responsibility). The population included all girl secondary high school
students in the city of Qom. 377 girls were selected as the sample by the multistage
sampling. The data were gathered by the questionnaires of defense styles, personality
traits, and life satisfaction, and they were analyzed using the correlation method and
multiple regression analysis. Based on the results, prediction, denial, and isolation as
three defense mechanisms, and neuroticism and extraversion as two personality traits
can predict life satisfaction, but flexibility, responsibility, and agreeableness, and other
defense mechanisms cannot predict life satisfaction. Therefore, it is possible to improve
adolescent girls' life satisfaction by correctly planning and teaching personality traits and
defense mechanisms to them.