چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در میان دانش آموزان دختر دبیرستان های دوره ی دوم ناحیه دو شهر کرمان در سال تحصیلی 1397-1398 می پردازد. کارکرد خانواده به عنوان متغیر اجتماعی و جو مدرسه به عنوان متغیر آموزشی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق، برابر با 4309 نفر است که 353 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. روش نمونه گیری، خوشه ای و تصادفی ساده بود و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss23 و Amoss Graph22 انجام شده است. در این تحقیق از نظریات مک مستر ، فورت ونگلر و ولفگانگ و گلیکمن استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر پاسخگویی عاطفی و پس از آن کنترل رفتار در خانواده با ضریب رگرسیون استاندارد 380/ 0 و 300/ 0 به ترتیب، بالاترین ضریب تاثیر غیرمستقیم را با رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر داشته اند. از طرف دیگر بین متغیر کنترل رفتار در خانواده و رفتارهای پرخطر بالاترین ضریب مستقیم و معکوس (341/ 0-) وجود دارد. در نتیجه بر اساس نتایج، میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان در حد کم بوده است و مدرسه و خانواده تاثیر بالایی بر کاهش رفتارهای پرخطر دارند.
The current study investigates the level of the student’s high-risk behaviors and measures Family and educational factors affecting it in High school girl students of second course in district two of Kerman city for academic year 1397-1398. Family function and school atmosphere is considered as social and educational variable respectively. The statistical population of the study is consisted of 4309 people out of which 353 are selected as sample by cluster and a simple random sampling method. The statistical analysis was performed using Spss23 and Amoss Graph22 software. The Study used the theories of McMaster, Furtwengier and Wolfgang and Gilman. The results indicated that the variable of emotional responsiveness and behavior control in the family (with standardized regression coefficients 0.380 and 0.300) had the highest indirect effective coefficient with high risk behaviors of girl students respectively. On the other hand, there is the highest direct and reverse coefficient (-0.341) between variable of behavior control in the family and high-risk behaviors. Consequently, according to the results, the rate of student’s high-risk behaviors was low and school and family had a high impact on reducing high-risk behaviors
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که متغیر پاسخگویی عاطفی و پس از آن کنترل رفتـار در خانواده با ضـــریب رگرســـیون اســـتاندارد ٠/٣٨٠ و ٠/٣٠٠ به ترتیب ، بالاترین ضـــریب تاثیر غیرمسـتقیم را با رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر داشته اند.
از آنجاکه خانواده بســتر شــکل گیری شـخصـیت افراد بوده و الگوهای ارتباطی حاکم بر آن نقش مهمی در شکل گیری رفتار اعضای آن دارد و مدرســه نیز تکمیل کننده این فرایند در ســال های آتی اســت ، این پژوهش به منظور بررسی میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در دانش آموزان دختر متوسطه دوم صورت می گیرد.
از آنجایی که بخشــی از متغیر مســتقل عملکرد خانواده اســت چهارچوب تئوریکی مدل ارزیابی عملکرد خانواده ی مک مسـتراست که به ویژگی های منظومه ی خانواده و برخوردهای سـیسـتمی و تبادلی اعضـای خانواده مربوط می شود و برای بررسی ارتباط وضعیت عملکردی خانواده با میزان بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مناســب اســت .
همچنین درخصـوص عوامل زمینه ای : رابطه متغیرهای وضـعیت تاهل ، رشـته تحصیلی ، ملیت ، ترتیب تولد فرزندان در خانواده ، ســطح تحصــیلات پدر و وضــعیت پدر و مادر با رفتارهای پرخطر دانش آموزان ، به صورت فرضیات دو متغیره بیان شده است .
این نظریه همان طور که اشاره شد مربوط به ویژگی های منظومه ی خانواده و برخوردهای سیستمی و تبادلی اعضای خانواده است و برای بررسی ارتباط وضعیت عملکردی خانواده با میزان بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مناســب اســت .