چکیده:
تحصیل در دانشگاه با تغییرات اساسی در محیط، شیوه زندگی و روش یادگیری افراد همراه است که میتواند موقعیتی برای نوعی یادگیری عمیق به نام یادگیری دگرگونساز را موجب شود. پژوهش حاضر به منظور شناسایی پیامدها و فرایندهای یادگیری دگرگون ساز در زنان دانشجو صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش زنان دانشجوی شهر تهران صرف نظر از رشته و دانشگاه و ابزار مورد استفاده پرسشنامه استوکی، تیلور و کرانتون (2013) است. تئوری یادگیری دگرگون ساز مزیرو (1991) به عنوان چارچوب نظری این پژوهش استفاده شده است. شرکتکنندگان در پژوهش 110 دانشجوی زن در بازه سنی 18 تا 44 ساله از سه دورهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. با بررسی دادههای کمی و کیفی میتوان نتیجه گرفت که در بستر دانشگاه و زندگی دانشجویی فردیتی آگاهتر، خودگردانتر، مستقلتر و مسئولیت پذیرتر میتواند شکل بگیرد. تحلیل محتوای پاسخهای دانشجویان تنوع رویدادها از تحصیلی-دانشگاهی تا خانوادگی-عاطفی و از شغلی-اقتصادی تا مذهبی نشان از اهمیت ابعاد مختلف زندگی انسان دارد. دانشجویان پیامدهای بسیار باارزشی از جمله استقلال بیشتر، کنار آمدن راحتتر با دیگران، افزایش صبر، جسارت بیشتر و احساس نزدیکی بیشتر به خداوند را بیان کرده بودند.
Studying at the university is accompanied by major changes in the environment, lifestyle and way of learning that can create a situation for a deep learning called transformative learning. The purpose of this study is to identify the consequences and processes of transformative learning in femal students in individual and social dimensions. The research method is descriptive-survey, the statistical population of this study is female students in Tehran, regardless of field and university and The research tool was Stukey, Taylor & Cranton (2013) Transformative Learning questionnaire. Meziru's (1991) transformative learning theory was used as the theoretical framework for this research. The sample consisted of 110 female students aged 18-44 years who voluntarily responded to the call for this research in cyberspace. 59% of them were postgraduate students and 41% were undergraduates. Quantitative and qualitative data can be deduced that A more informed, autonomous, autonomous and responsible individuality can be formed within the university and student life. Content analysis of the responses to open-ended questions showed a variety of events from academic - educational to emotional - familial, and from economical - occupational to religious experiences were indicative of the importance of different aspects of human learning. Students had highly valued outcomes, such as greater independence, easier dealing with others, increased patience, more courage, and a greater sense of closeness to God.
خلاصه ماشینی:
1 Transformative Learning Theory فیروزکوهی و همکاران (١٣٩٨) نقش حمایت اجتماعی ادراک شده را در افسردگی پس از زایمان در زنان شهر تهران از طریق راهبردهای مقابله ای مسئله محور و هیجان محور بررسی کردند و نقش حمایت و آموزش را برای داشتن فردیتی رشدیافته در شرایط دشوار نشان دادند.
براساس 1 Transformative Learning 2 Mezirow 3 Ferire 4 Habermas 5 Illeris نظریه یادگیری دگرگون ساز مزیرو (١٩٧٨)، یادگیری در کودکی به صورت شکل گرفتن ١ و ناشی از اجتماعی شدن است ، اما از آنجاکه بزرگسالان قادر به دیدن تحریف ها در باورها، احساسات و نگرش هایشان هستند، یادگیری در بزرگسالی به شکل دگرگونی است .
سازه یادگیری دگرگون ساز شامل مؤلفه های فرآیند شناختی (تفکر انتقادی ، عمل ، تجربه ، معضل گم گشتگی و گفتمان )، فرآیند انتقادی -اجتماعی (نقد ایدئولوژیک ، آشکارسازی ستم ، آزادی و اختیار و اقدام اجتماعی ) و پیامد یادگیری دگرگون ساز (متفاوت عمل کردن ، خودآگاهی عمیق تر، دیدگاه بازتر و تغییر عمیق در جهان بینی ) است (استوکی و همکاران ، ٢٠١٣).
نتایج و فرآیندهای یادگیری دگرگون ساز در ساخت پرسشنامه استوکی و همکاران (2013) پیامد فرآیند متفاوت عمل کردن فرآیند شناختی /عقلانی داشتن خودآگاهی عمیق تر تفکر انتقادی داشتن دیدگاه بازتر عمل تجربه ی تغییر عمیق در جهان بینی تجربه معضل گم گشتگی گفتمان فرآیند انتقادی -اجتماعی نقد ایدئولوژیک آشکار کردن ظلم و ستم توانمندسازی اقدام اجتماعی یافته های پژوهش شرکت کنندگان در این پژوهش ١١٠ زن دانشجو در بازه ی سنی ١٨ تا ٤٤ سال بودند.