چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سبکهای فرزندپروری مادران و راهبردهای مقابله با استرس به واسطهگری سبکهای هیجانی مادران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان پسر نواحی مختلف شهر اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای 160 مادر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سبکهای هیجانی مادرانه سگوین و کاپلان، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه راهبردهای مقابله اندلر و پارکر بودند. از آزمون تحلیل مسیر به منظور تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین سبک هیجانی مادرانه آمادهساز، سبک فرزندپروری مقتدرانه و راهبرد مقابله حل مساله رابطه مثبت معنادار و با سبک فرزند پروری مستبدانه رابطه منفی و با راهبرد مقابله حل مساله رابطه مثبت داشت. سبک هیجانی مادرانه آماده ساز با سبک فرزند پروری سهل گیر و راهبرد مقابله هیجانی رابطه معنا داری نداشت. همچنین سبک هیجانی مادرانه طرد گرا با سبک فرزند پروری مقتدرانه و راهبرد مقابله حل مساله رابطه منفی معنادار و با سبک فرزند پروری مستبدانه و راهبرد مقابله اجتنابی رابطه مثبت داشت. بنابراین آموزش سبکهای هیجانی آمادهساز به مادران میتواند در ارتباط موثر والد -نوجوان مفید باشد.
The study was conducted to determine the relationship between parenting styles and stress coping strategies with intermediating role of mothers' emotional styles. The research method was descriptive-correlational with path analysis. The population included all 160 mothers of male students in various districts of Ahvaz, who were selected using multistage random sampling. Data collection tools were Séguin and Coplan' Maternal Emotional Styles Questionnaire (MESQ), Baumrind Parenting Style Inventory (BPSI) and Endler and Parker's Coping Inventory for Stressful Situation (CISS). The results were indicative of a significant positive relationship between maternal emotion coaching style, authoritative parenting style and problem solving coping strategy, and there was a negative relationship with authoritarian parenting style and there was a positive relationship with problem solving coping strategy. There was also a significant negative relationship between dismissing maternal emotional style with authoritative parenting style and problem-solving coping strategy and a positive relationship with authoritarian parenting style and avoidant coping strategy Thus, training mothers with emotion coaching style could be useful in effective parent-adolescent communication.
خلاصه ماشینی:
Dunsmore , Booker, Ollendick and Greene 3.
Gottman, Katz and Hooven 4.
Hernandez, Smith, Day, Neal and Dunsmore 2.
Chronis-Tuscano, Lewis-Morrarty, Woods, O'Brien, Mazursky- Horowitz and Thomas 4.
Jin, Zhang and Han 5.
Zarra-Nezhad, Aunola, Kiura, Mllola and Moazemi-Goodarzi 2.
Aunola, Ruusunen, Vijaranta and Numi 3.
Gus, Rose and Gilbert 4.
رابطۀ علي بين سبک هاي فرزندپروري و راهبردهاي مقابله بـه واسـطۀ سـبک هيجـاني مادرانه آماده ساز بر مادران داراي پسر نوجوان وجود دارد.
٢. رابطۀ علي بين سبک هاي فرزندپروري و راهبردهاي مقابله بـه واسـطۀ سـبک هيجـاني مادرانه طردگرا بر مادران داراي پسر نوجوان وجود دارد.
Endler and Parker تقي پور، گراوند، پاييزي ، مـولايي و همکـاران (١٣٨٧) روي گروهـي از دانشـجويان دانشـگاه ، ضريب پايايي به روش آلفاي کرونباخ را بين ٠/٧٠ - ٠/٨٦ و با استفاده از تحليل عامل تأييدي برازندگي اين پرسشنامه را مطلوب گزارش مي کنند.
در ايران نيز سليماني و بشاش (١٣٩١)، ضريب پايايي به روش آلفاي کرونباخ را براي سبک هيجاني مادرانه آماده ساز و طردگرا به ترتيب برابر با ٠/٨٥ و ٠/٩٠ بـراي گـزارش مي کنند.
در پژوهش حاضر نيز ضريب پايايي به روش آلفاي کرونباخ به ترتيب براي سبک هـاي هيجاني مادرانه آماده ساز و طردگرا برابر با ٠/٨٧ و ٠/٨٥ به دست آمد.
Lagace-Seguin and Coplan يافته ها در جدول (١) نتايج ميانگين ، انحراف استاندارد و ضرايب همبسـتگي متغيـرهـاي پـژوهش نشان داد که بين سبک هيجاني مادرانۀ آماده ساز و سبک فرزنـدپـروري مقتدرانـه رابطـۀ مثبـت معنادار و با سبک هاي مستبدانه و سهل انگار رابطۀ منفي معناداري وجود دارد.