چکیده:
آموزش عالی ایران طی سال های گذشته از رشد کمی قابل توجهی برخوردار بوده است. اما از سوی دیگر، رکود در بازار کار دانش آموختگان دانشگاهی و فقدان بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای باعث توجه هرچه بیشتر به مقوله آمایش و حکمرانی منطقه ای آموزش عالی شده است. مطالعات آمایش آموزش عالی ایران طی دهه های گذشته در چند مرحله انجام شده است اما نتوانسته مبنایی برای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی کشور قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از روش مطالعه اسنادی- کتابخانه ای انجام شده است. برای این منظور، با استفاده از روش مرور نظام مند، ابتدا گزارش ها، نتایج پژوهش های موجود و تجارب ثبت شده در این حوزه مورد مطالعه قرار گرفت. سپس، با استفاده از روش تحلیل تفسیری سعی شد آسیب های موجود در آمایش آموزش عالی کشور مورد شناسایی و دسته بندی قرار گیرد. نتایج حاصل از تحلیل اسناد موجود نشان می دهد که مهم ترین آسیب های آمایش آموزش عالی کشور عبارت اند از: تغییر در رویکرد مطالعات، مسایل فرهنگی، بخشی نگری، کمی گرایی، تمرکزگرایی و تسلط نظام دیوان سالارانه مرکزی، تاثیرپذیری از جریان های سیاسی، دیدگاه اثبات گرایانه سیاست گذاران و مجریان، و فقدان چارچوب عملی در طراحی و اجرا. مطالعات آمایش آموزش عالی می تواند ضمن فراهم آوردن زمینه های توسعه علمی پایدار از طریق استفاده بهینه از ظرفیت ها و مزیت های نسبی منطقه ای کشور، نقش مهمی نیز در بهبود حکمرانی منطقه ای داشته باشد.
Iran's higher education has grown significantly in recent years. But on the other hand, the downturn in
the job market of university graduates and the lack of regional capacity has led to a growing focus on
regional planning and governance in higher education. Studies of Iranian higher education Spatial
Planning have been conducted in several stages over the past decades, but have failed to provide a
basis for planning higher education development in Iran. The purpose of this study was to determine
the pathology of higher education spatial planning in Iran by using a descriptive-analytical approach
and document-library study method. For this purpose, using systematic review method, firstly, reports,
results of research and experiences were studied. Then, using the interpretive analysis method, we
tried to identify and categorize the damages in the spatial planning of higher education. The results
show that the most important disadvantages are: changes in study approach, cultural issues,
partisanship, quantification, centralization, political influence, positivist view of policymakers and
executives, and a lack of a practical framework for design and implementation. Higher education
spatial planning can play an important role in improving regional governance, while providing
opportunities for sustainable scientific development through optimal use of the country's regional
comparative capacities and advantages.