چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزار خودارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان دورهٔ ابتدایی است. پژوهش به روش آمیخته از نوع اکتشافی در دو مرحلۀکیفی و کمی انجامشده است که در مرحلهٔ کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مقایسهای، محتوای 30 سند از اسناد معتبر ملی و بینالمللی در حوزهٔ تربیتمعلم بررسی و بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل محتوا، ابزار ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان ساختهشده است. روایی ابزار با استفاده ازنظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن با محاسبهٔ 8 ضریب پایایی برآورد شد که در تمامی ضرایب، مقدار عددی آن بالای 7/0 و در وضعیت مطلوب بود. در مرحلهٔ کمی، ابزار پژوهش در حیطهٔ جامعهٔ معلمان دورهٔ ابتدایی شهر اصفهان (5157 نفر) و در نمونهٔ 500 نفری از آنها اجرا شد که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، سپس ویژگیهای روانسنجی ابزار در سطح زیر مقیاسها با استفاده از روشهای مبتنی بر نظریهٔ کلاسیک اندازهگیری و نظریهٔ پاسخ- سؤال و البته بهمنظور بررسی اعتبار سازهای، از تحلیل عاملی تأییدی سلسله مراتبی استفاده شد. بر اساس شاخصهای برآورد شده در این سه رویکرد، میتوان گفت ابزار محقق شده، پس از حذف سؤالهای نامناسب از همسانی درونی و اعتبار سازهای مطلوبی برخوردار است و میتوان به نتایج آن اعتماد کرد.
The purpose of this study was to construct and evaluate the psychometric properties of the self-assessment tool for the professional qualifications of elementary school teachers. The research was carried out in a mixed method in two qualitative and quantitative stages. In the qualitative stage, using comparative content analysis, the contents of 30 valid national and international documents in the field of teacher training were reviewed. Based on the results of the content analysis, a special assessment tool was developed for teachers’ professional qualifications. The validity of the tool was confirmed by experts. Reliability of the tool was estimated by calculating eight reliability coefficients. In all coefficients, its numerical value was higher than 0.7 and was in optimal condition. In the quantitative phase, this research tool was implemented in the community of elementary school teachers in Isfahan (5157 teachers) and in a sample of 500 teachers selected using multi-stage cluster sampling. Then, the psychometric properties of the instrument were evaluated using methods based on the classical theory of measurement and the item response theory and Based on the estimated indicators in these three approaches, the researcher-made tool has a desirable internal consistency and construct validity after eliminating inappropriate items, so it’s result can be trusted.