چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی درک و تفسیرهای خبرگان، مدیران و دانشجویان از تضمین کیفیت روش آموزش و آمادهسازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان است. بدین منظور، مطالعة کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. 11 صاحبنظر، 9 نفر از مدیران و 8 نفر از دانشجویان خبره به روش نمونهگیری هدفمند از نوع بیشینة تغییرات انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبة بدون ساختار بهره گرفته شد. پس از کدگذاریهای پژوهشگر، بررسی روایی و پایایی انجام شد. میزان پایایی کدگذاری مجدد 0.90 به دست آمد. برای شناسایی مضامین و مقولههای تضمین کیفیت آموزش و آمادهسازی دانشجومعلمان از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در نهایت، 6 مؤلفه به عنوان درک افراد از تضمین کیفیت آموزش و آمادهسازی دانشجومعلمان شناسایی شد که عبارتاند از پایش و بهبود مستمر، دستیابی به اهداف و استانداردها، بهروزرسانی اهداف و استانداردها، شایستگی حرفهای معلمی، نتایج و پاسخگویی.
The purpose of present research was to identify the perceptions and interpretations of experts, managers and students about the quality assurance of how to educate and prepare a student in Farhangian University. For this purpose, qualitative study was conducted with a phenomenological approach. 11 experts, 9 managers and 8 students were selected through purposeful sampling with method of maximal variation. An unstructured interview was used to collect data. After a coding by the researcher, was conducted reliability and validity. The reliability of recoding by the researcher was 0.90. The thematic analysis method was used to identify the topics and quality assurance categories of student-teachers. Finally, 6 factors were identified as perceptions of the quality assurance of student education, which include monitoring and continuous improvement, achieving goals and standards, updating goals and standards, teacher professional competencies, results and accountability.