چکیده:
هدف درسپژوهی حاضر طراحی الگوی تدریس ضرب کسر در عدد با تاکید بر تقویت هوش تصویری-فضایی پایه پنجم جهت تدریس اثربخش این مفهوم بود. این پژوهش به معلمان کمک میکند تا هنگام کسب صلاحیتهای حرفهای به بازسازی فکری خویش و دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری توجه جدی مبذول دارند. در کتب حاضر دوره ابتدایی جهت تقویت هوش تصویری-فضایی فعالیتهایی در برنامههایدرسی در نظر گرفته شدهاست که با توجه به مشاهدات آموزگاران و عملکرد دانشآموزان نیاز به تاکید بیشتر بر این مقوله احساس میشود. جهت انجام پروژه درسپژوهی پس از مشخص شدن موضوع، جلساتی پیرامون نحوه کار و آشنایی با چگونگی تقویت هوش فضایی با حضور تمامی اعضا و راهنمایان و آموزگار پایه چهارم و ششم برگزار گردید و حاصل کار طرح درس تدریس اول و آگاهی تمام اعضا از جوانب موضوع "ضرب کسر در عدد" بود. پس از تدریس اول در مورد چالشها و اثربخشی و نقاط قوت تدریس جلسهای برگزار و بنا به حفظ نقاط قوت تدریس اول و رفع چالشها با روشی نوین شد. پس از تدوین طرح درس دوم و تدارک موقعیتهای آموزشی مناسب، تدریس دوم با موفقیت چشمگیری انجام شد. سپس در مورد نتایج پروژه، اثربخشی و چالشهای تدریس دوم و مقایسهی دو تدریس جلسه برگزار گردید
The purpose of the present study was to design a fractional multiplication teaching model with emphasis on enhancing fifth-grade visual-spatial intelligence to teach this concept effectively. This research helps teachers pay close attention to their intellectual and students' learning in the teaching-learning process when acquiring professional qualifications. In the present textbooks, elementary courses are designed to enhance visual-spatial intelligence in curriculum activities that need to be emphasized more by teachers' observations and student performance. In order to carry out the research project after the topic was identified, meetings were held on how to enhance spatial intelligence with the presence of all members, guides and tutors of fourth and sixth grade. Multiply the fraction by number ". After the first teaching about the challenges, effectiveness and strengths of the teaching session, a meeting was held in order to preserve the strengths of the first teaching and to solve the challenges in a new way. After developing the second lesson plan and providing the appropriate training opportunities, the second teaching was a great success. Then, a session was held on the results of the project, the effectiveness and challenges of the second teaching and the comparison of the two teaching.
خلاصه ماشینی:
اهداف درس پژوهی حاضر پر بار کردن فرآیند آموزش و یادگیری ضرب کسرها و تقویت هوش فضایی با مشارکت معلمان ،مدیر ،راهنمای آموزشی و دانش آموزان پایه پنجم یافتن روشی برای تقویت و به کار گیری هوش دیداری فضایی دانش آموزان تقویت لذت یادگیری و کشف پاسخ در دانش آموزان - Griggs and others - Demirel and Olmez - Harvey, Silver and others همدلی ، همفکری و همکاری معلمان و مدیر و راهنما در بهره گیری از روش های علمی و نظریه های یادگیری افزایش توانایی های آموزشی و یادگیری معلمان و پرورش اندیشه ورزی دانش آموزان در ضرب کسر ها و هوش فضایی تحول نقش معلمان با گذر ازنقش آموزشگر به یادگیرندگان پویا سوالات تحقیق 1- چگونه بین دانسته های قبل با مطالب جدید دانش آموزان پیوند برقرار شود؟ 2- چگونه می توان مفهوم تدریس را برای فهم بیشتر دانش آموزان، عینی و ملموس کرد؟ 3- چگونه می توان سبب مشارکت بیشتر دانش آموزان شد؟ 4- چگونه می توان دانش آموزان را به درس ریاضی علاقمند کرد؟ 5- چگونه می توان از تجربیات معلمان در طرح ریزی برای تدریس دروس در به دست آوردن نتایج مطلوب استفاده کرد؟ پس ازانتخاب موضوع و تعیین مسئولیت ها و تقسیم وظایف، تیم درس پژوهی به طراحی جهت تدریس اول اقدام نمود.