چکیده:
دستیابی به اهداف آموزشی نیازمند نیروهای متخصص و کارآمد می باشد بنابراین دانشگاه فرهنگیان که به تعلیم دانشجو معلمان می پردازد و در نهایت آموزش و پرورش که مسئول پرورش استعداد و خلاقیت دانش آموزان می باشند، باید به برنامه ریزی در زمینه آموزش پایه ای و اصولی نانو فناوری در برنامه درسی همت گمارند جامعه آماری این پژوهش را دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در شهر یزد به تعداد 420 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه با فرمول کوکران 201 نفر به دست آمده است. در این بررسی دو روش نمونه خوشه ای چند مرحله ای وتصادفی ساده به کار رفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که از اعتبار صوری و پایایی لازم برخوردار است. به منظور آزمون فرضیات از دو آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل مسیر از نوع همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که دانشجو معلمان تمایل دارند که دانش آموزان با این علوم نوین آشنا شوند و منجر به درک عمیق تر مفاهیم و انتقال اثر بخش تر آموزش از یک سطح به سطح دیگر گردد.
The achievement of educational goals requires specialized and efficient staff. Therefore, the University of Cultural Sciences, which deals with the teaching of student teachers, and ultimately the education responsible for the development of students' talent and creativity, should be planning on basic and basic nano education. Technology in the curriculum. The statistical population of this study is 420 students of Teacher of Farhangian University in Yazd. The sample size is 201 with Cochran formula. In this study, two simple random sampling cluster sampling methods were used. The data gathering tool was a questionnaire with formal and reliable reliability. In order to test the hypotheses, two correlation and regression tests were used. Descriptive statistics and Pearson correlation analysis were used for analyzing the data. The findings of this study show that student teachers tend to get acquainted with these new sciences and lead to a deeper understanding of concepts and a more effective transfer of education from one level to another.
خلاصه ماشینی:
باید به برنامه ریزي در زمينه آموزش پایه اي و اصولی نانو فناوري در برنامه درسی همت گمارند جامعه آماری این پژوهش را دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در شهر یزد به تعداد 420 نفر تشکیل می دهند.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که دانشجو معلمان تمایل دارند که دانش آموزان با این علوم نوین آشنا شوند و منجر به درك عميق تر مفاهيم و انتقال اثر بخش تر آموزش از یك سطح به سطح دیگر گردد.
پژوهش حاضر با بررسی برنامه های آموزشی علم و فناوری در کشورهای نمونه، جایگاه و نقش کنونی آموزش الکترونیک در آموزش این علم و فناوری به دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده است.
در تحليل داده ها، ابتدا با استفاده از روش های آمار توصيفی مانند جداول یك بعدی توزیع فراوانی، درصد، ميانگين، انحراف استاندارد و نمودار ویژگی ها ی فردی آزمودنی ها و همچنين متغيرهای نگرش فناوری نانو نسبت به دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش توصيف شوند.
نتایج آزمون t-test و فریدمن در ارتباط آموزش فناوری نانو در دانشگاه فرهنگیان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} داده های جدول (2) نشان می دهد که با توجه به اعداد موجود در ستون T و با توجه به این که علامت تمام اعداد در این ستون مثبت است درمی یابیم که میانگین تمام متغیرها بزرگ تر از عدد 3 می باشد.
و با توجه به رتبه بندی انجام شده توسط آزمون نتایج حاصله هم مقایسه و نشان داد که ارتباط آموزش فناوری نانو در دانشگاه فرهنگیان می تواند بر آموزش و پرورش موثر باشد.