چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بکارگیری الگوهای نوین یاددهی -- یادگیری جویس و همکاران که شامل الگوهای اطلاعات پردازی، الگوهای اجتماعی، الگوهای انفرادی و سیستم های رفتاری است در مدارس ابتدایی شهرستان اندیکا انجام شد. روش پژوهش پیمایشی - میدانی و جامعه آماری شامل تمامی آموزگاران دوره ابتدایی شهرستان اندیکا از توابع شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان در سال تحصیلی 96-97 که مشتمل بر 222 نفر (96 مرد و 126 زن) بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه ای برابر 137 نفر (59 مرد و 78 زن) انتخاب شد. نتایج بهدستآمده از پرسشنامه ی محقق ساخته نشان داد که میزان بکارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری، اطلاعات پردازی والگوهای اجتماعی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. همچنین میزان بکارگیری الگوهای انفرادی و سیستم های رفتاری در وضعیت متوسطی قرار دارد. یافته های این تحقیق به آموزش و پرورش کمک می کند با برگزاری دوره های ضمن خدمت و گارگاه های تدریس، آموزگاران که از عناصر اصلی و بنیادی نظام تعلیم و تربیت هستند را نسبت به بکارگیری و استفاده از نظریه ها و الگوهای نوین یاددهی – یادگیری نوجیه و ترغیب کرده تا بتوانند نسلی خلاق که دارای مهارت های فردی و
The purpose of this study was to investigate the use of new learning-learning patterns of Joyce et al., Which includes informational patterns, social patterns, individual patterns and behavioral systems in the elementary schools of Andika. The research method was field survey and the statistical population consisted of all the elementary school teachers of Andika city from the functions of Masjed Soleiman city in Khuzestan province in the academic year of 96-97 which consisted of 222 (96 males and 126 females). A sample size of 137 people (59 males and 78 females) was selected using multi-stage random sampling and Krejcie and Morgan tables. The results of a researcher-made questionnaire showed that the use of modern patterns of learning-learning, information processing, and social dialogue is not well-suited. Also, the use of individual patterns and behavioral systems is in a moderate situation. The findings of this research help educate students by providing in-service courses and colleges of teaching, teachers that are the main elements of the education system to apply and use the theories and new patterns of teaching-learning learning And encourage them to educate a creative generation that has the social and individual skills required by the community.
خلاصه ماشینی:
11 یافته های این تحقیق به آموزش و پرورش کمک می کند با برگزاری دوره های ضمن خدمت و گارگاه های تدریس ، آموزگاران را که از عناصر اصلی و بنیادی نظام تعلیم و تربیت هستند، نسبت به به کارگیری و استفاده از نظریه ها و الگوهای نوین یاددهی -یادگیری توجیه و ترغیب کند تا بتوانند نسلی خلاق را که دارای مهارتهای فردی و اجتماعی مورد نیاز جامعه است ، تربیت نمایند.
سال سوم / شماره دوازدهم / زمستان ١٣٩٦ جدول ٢- آلفای کرونباخ مقیاس الگوهای تدریس مؤلفه ها تعداد سؤال آلفای کرونباخ اطلاعات پردازی ١ الی ١٧ 17 0/763 الگوهای اجتماعی ١٨ الی ٢٢ 5 0/786 الگوهای انفرادی ٢٣ الی ٣١ 9 0/861 سیستم های رفتاری ٣٢ الی ٣٦ 5 0/754 پایایی کل ١ الی ٣٦ 36 0/802 یافته ها از روشهای آمار توصیفی مانند جدول فراوانی ، درصد، میانگین ، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر نمره و آمار استنباطی مثل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف ١ برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها و از آزمون t تک گروهی جهت بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق استفاده شد.
نتایج تحقیق همچنین نشان می دهد که میزان به کارگیری روشهای تدریس / ایفای نقش ، کار گروهی و یاران در یادگیری، در بین آموزگاران ابتدایی شهرستان اندیکا در سطح مطلوبی قرار ندارد و پایین تر از سطح سال سوم / شماره دوازدهم / زمستان ١٣٩٦ متوسط می باشد.