چکیده:
هدف این تحقیق شناخت تاثیر آموزش الکترونیکی با تاکید بر استفاده از تابلوی هوشمند در پیشرفت تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت و مقایسه آن با روش سخنرانی در دانش آموزان در درس زیست شناسی است. روش این پژوهش، شبه آزمایشی در طرح دو گروهی مستقل(آزمایش و گواه)و با اجرای آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر در حال تحصیل در پایه دهم رشته علوم تجربی دوره متوسطه دوم شهر بروجن در سال تحصیلی 96-95می باشد. برای جمعآوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیهها، از ابزار پرسشنامه(امتحان کتبی محقق ساخته) برای پیشرفت تحصیلی و از ابزار پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر برای سنجش انگیزش تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیهها از نرمافزار آماری spss21 و با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون پارامتریک تفاوت میانگین دو جامعه (Tمستقل) استفاده گردید. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند میباشد، این نتایج نقش واهمیت استفاده از فناوری به ویژه تابلوی هوشمند را به عنوان یک ابزار آموزش الکترونیکی در امر تدریس نشان می دهد.
The purpose of this research is to uncover the effect of e- learning education with emphasis on the use of smart boards on motivation and academic achievement of the students in the Biology lesson and to compare it with lecture method. The method of this study is quasi-experimental (two-group design: experiment and control) and the statistical population of this study includes all boys who are studying in the tenth grade of empirical sciences of Secondary School in Borujen in the academic year 1395-1396. The documentary method was used to collect the theoretical foundations and literature, and to evaluate the hypotheses, a questionnaire (made written exam) was used to measure the educational achievement , Hartler's standard educational motivation questionnaire was used to measure academic motivation. To analyze and evaluate the hypotheses, statistical software spss21 was used. Regarding the normality of the data, a parametric test of the difference between two groups (independent T) was used. According to the findings, there is a significant difference between the students of the control and experiment group in educational motivation and achievement of Biology lesson . Th results show the role and importance of e-learning specially using smart boards in teaching.
خلاصه ماشینی:
یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند میباشد، این نتایج نقش واهمیت استفاده از فناوری به ویژه تابلوی هوشمند را به عنوان یک ابزار آموزش الکترونیکی در امر تدریس نشان می دهد.
با توجه به اینکه هوشمند سازی مدارس هزینههای زیادی را برای مدرسه ایجاد خواهد کرد سوال این است که آیا کاربرد تابلو هوشمند در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زیست شناسی تاثیر معنیدار دارد یا خیر؟ درواقع آیا کاربرد تابلو هوشمند در فرآیند آموزش زیست شناسی آنچنان که باید باعث افزایش معنیدار در یادگیری دانشآموزان میگردد تا از این طریق هزینههای هوشمند سازی جبران شود؟ باتوجهبه نظام جدید آموزشی 6.
فرضیه های پژوهش فرضیه هایی که در این پژوهش به آزمون گذاشته می شود شامل موارد زیر است: - آموزش و یادگیری درس زیست شناسی ازطریق تکنولوژی و تابلوی هوشمند منجر به انگیزش تحصیلی بیشتری میان دانش آموزان می گردد.
شاخصهای آماری انگیزش تحصیلی گروه گواه و گروه آزمایش پیش و پس از آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول شماره (1) درتوزیع نمونه انگیزش تحصیلی گروه گواه و گروه آزمایش پیش و پس از آزمون میتوان گفت که میانگین دانشآموزان گروه گواه در پیش آزمون 21/3 (گاهی اوقات به طرف اکثر اوقات) این پیشرفت پس از آزمون نیز میانگین17/3 (گاهی اوقات به طرف اکثر اوقات) رسیده این در حالی است که انگیزش تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش پیش از آزمون با میانگین نمره 40/2 (به ندرت به طرف گاهی اوقات) که پس از آزمون این میانگین به 57/3 (گاهی اوقات به طرف اکثر اوقات) افزایش پیدا کرده که این تغییر در میانگین، تاثیر دوره آموزش با استفاده از تابلو هوشمند را نشان میدهد.