چکیده:
این پژوهش باهدف تحلیل تصاویر لوحههای کتاب ریاضی اول دبستان از لحاظ تناسب زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی با ویژگیهای رشدی دانش آموزان اجرا شد. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای مقولهای بود. مجموع لوحههای کتاب ریاضی اول دبستان بهعنوان جامعه پژوهش ارزیابی شد. نتایج نشان داد که از لحاظ زاویه دید عمودی، 40، 32 و 28 درصد لوحهها به ترتیب دارای زاویه دید روبهرو، روبه پائین و تلفیقی بودند. از لحاظ زاویه دید محور افقی، 52 درصد لوحههای تمامرخ، 36 درصد لوحهها زاویه دید دوسوم رخ، 8 درصد زاویه دید تلفیقی و 4 درصد زاویه دید تلفیقی داشتند. از لحاظ نمای دوری و نزدیکی، 36 درصد لوحهها دارای نمای دور متوسط، 24 درصد نمای دور،16 درصد نمای متوسط و 12 درصد نمای متوسط نزدیک بودند. نتیجه اینکه تصاویر برخی لوحهها کتاب ریاضی اول دبستان با ویژگیهای رشدی دانش آموزان تناسب نداردو به بازنگری بیشتری نیاز دارد. .
The aim of this study was to analyze the images of first-grade math book in terms of point of view and the shot with developmental characteristics students. The research method was content analysis of the Categorical. The study population included all the signboard of first-grade math book. Data based on the assessment criteria of images were collected. The results showed that tilt thot of 40, 32 and 28 percent of the signboard images were respectively: eye level, high angle and consolidated. Pictures of the pan shot were as follows: 52% of images full shot, 36% of images two-thirds face, 8% of images Combined and 4% of images Combined. Pictures of view far and near were as follows: Medium long shot 36%, long shot 24%, medium shot 16% and Medium clos shot12%.The result is that the number of signboard images with developmental characteristics of students does not fit and needs to be revised.
خلاصه ماشینی:
نتیجه اینکه برخی تصاویر صفحات آغازین بخش های کتاب ریاضی اول دبستان با ویژگیهای رشدی دانش آموزان تناسب ندارد؛ لذا این تصاویر به بازنگری نیاز دارد.
تحقیقات انجامشده بر روی کتابهای فارسی دوره اول دبستان، بیانگر این نکته است که 89 درصد تصویرها از زاویه دید همتراز با موضوعها (زاویه روبرو- زاویه آشنای کودکان) بازنمایی شده و فقط 10 درصد تصاویر از زاویه رو به پائین و 1 درصد از زاویه رو به بالا مصور شدهاند (جرموزی، 1385: 107).
با توجه به ویژگیهای خاص درس ریاضی و اهمیت زاویه دید در کتابهای درسی، هدف اين مطالعه بررسي تصاویر صفحات آغازین بخش های کتاب ریاضی سال اول دبستان از لحاظ زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی بود ، همچنین بررسی مناسب بودن این تصاویر با ویژگیهای رشدی گروه سنی اول دبستان از دیگر اهداف این مطالعه بود.
لوحهها و توضیحات درباره زاویه دید و نمای تصاویر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سؤال 1: چه میزان به زاویه دید عمودی در تصاویر صفحات آغازین بخش های ریاضی اول توجه شده است؟ جدول 2.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش باهدف تحلیل محتوای تصاویر کتاب ریاضی اول دبستان از نظر تناسب زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی با ویژگیهای رشدی دانش آموزان اجرا شد.
این امر زمانی میسر می شود که تصاویر با دنیای کودکان همخوانی و تناسب داشته باشد، با این حال نتایج این پژوهش نشان داد که برخی تصاویر صفحات آغازین کتاب ریاضی سال اول دبستان، از نظر زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی با ویژگیهای رشدی دانش آموزان تناسب ندارد و به بازنگری نیاز دارد.