چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود که به روش مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال آخر (1400 نفر) مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در دانشگاه فرهنگیان استان فارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی تعداد 302 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ) بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه بعد تجارب دانشجویان شامل، ادراک از کیفیت تلاش دانشجو، انسجام اجتماعی و کیفیت محیط به ترتیب پیشبینی کننده معنادار دستاوردهای دانشگاهی آنان میباشد؛ درضمن بر اساس جنسیت، وضعیت تاهل و محل سکونت تفاوت بین دستاوردهای تحصیلی آنها معنیدار نیست؛ اما بر حسب رشته تحصیلی، محل تحصیل و عملکرد تحصیلی، قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیشبینی دستاوردهای آنان متفاوت است. با توجه به نتایج حاصل شده، ایجاد شرایط و امکانات آموزشی و پژوهشی مطلوب در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و تواناییهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امری ضروری میباشد.
The goal of this study is to survey the relation between university's experiences and academic’s achievements of the students of Fars Farhangian university. It is a cohesive descriptive study which was done through cross sectional method. The statistical population includes all 1400 students in the second semester of the academic year of 2015-16 at the Farhangian University of Fars province. According to Morgan table, 302 students were selected through stratified random sampling method based on gender and field of study as the sample. The instrument used in this study was College Students' experience Questionare (CSEQ) and for data analysis, descriptive statistics, multiple regression, correlation coefficient and independent t-test were used . The results of this study showed that all three dimensions of student experiences including perception of the quality of student's effort, social unity and environmental quality respectively predict their university achievements while according to gender, marital status and residence, the difference between their academic achievements is not significant ; However, according to the field of study, the place of study and academic performance, the power of the dimensions of student experiences varies in predicting their achievements. According to the results, creating favorable conditions and educational facilities for the growth and prosperity of the talents and abilities of the students of Farhangian University is necessary.
خلاصه ماشینی:
در تایید مطلب فوق اوجی و مرزوقی(1392) هر سه بعد تجارب دانشجویان شامل: ادراک از کیفیت محیط دانشگاه، کیفیت تلاش و انسجام اجتماعی را به ترتیب بر دستاوردهای تحصیلی Quality of Effort Social Intergration Quality of Environment Irungu Davis and Murrell Rios Byrd دانشجویان تاثیرگذار دانستهاند و همچنین کریمی(1393) در تحقیق خود عنوان کرد، بین تجارب دانشجویان و دستاوردهای تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد و شیخ الاسلامی و همکاران(1394) طی تحقیق خود به این نتیجه دست یافتند که، خود کارآمدی تحصیلی، پیش بینی کننده مثبت و معنیدار دستاوردهای تحصیلی دانشجویان میباشد.
در همین را lin Braxton Milem Sullivan Severiens & Wolff Konrad مطالعه حاضر در پی آن است که رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهد؛ تا جایی که فرض اصلی مقاله آن است که با بررسی و واکاوی دیدگاه دانشجو معلمان میتوان گامی اساسی و اصولی در جهت رسیدن به اهداف دانشگاه فرهنگیان برداشت و از این طریق معلمان تربیت یافته در دانشگاه فرهنگیان در نسل آینده میتوانند، دستاوردهای تحصیلی خود را در عمل رعایت کنند و اقداماتی موثر انجام دهند؛ بنابراین این مقاله در جهت شناسایی رابطهی تجارب دانشگاهی و دستاوردهای تحصیلی، در پی یافتن پاسخ سوالات زیر میباشد: 1.
Hess-Quimbita and Pavel Monntelongo Bridges et al Carini and Kuh Pascarella and Terenzini Zhao et al Miller بررسي نقش ابعاد ادراك دانشجويان رشتههاي مختلف تحصيلي از كيفيت تلاش، كيفيت محيط دانشگاه و انسجام اجتماعي در پيشبيني دستاوردهاي تحصيلي آنان نشان داد که، دانشجویان رشتههای گوناگون تا حدودی ادراک مشابهی نسبت به مقولههای فوق دارند و در زمینه ایجاد تغییرات دستاوردهای تحصیلی تفاوت زیادی نداشتهاند؛ در حقیقت دانشجویان رشتهی علوم انسانی و علوم پایه کیفیت محیط را مهمترین عامل پیشبینی کردهاند و در رشته تحصیلی علوم تربیتی تلاش دانشجو مهمترین قدرت پیشبینی کننده مطرح شد.