چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش بر اساس تکنیک سکوسازی بر ارتقاء سطح خودکارآمدی در دانش آموزان انجام گرفته است. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بودند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، تعداد60 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (30آزمایش و 30کنترل). برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی ((SEQ-C استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار یافت شد (p=0. 001). همچنین بین گروهها از لحاظ خرده مقیاسهای خودکارآمدی هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی تفاوت معنی دار یافت شد (p<0/05). با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد استفاده از روش تدریس سکوسازی، به خوبی توانسته است خودکارآمدی دانش آموزان را ارتقاء دهد.
The present study aimed to determine the effect of teaching based on Scaffolding method on Promoting students self-efficacy. The statistical population was all of male high school students in grade one in Sarpol-e- zahab city. The method of study was semi experimental. 60 students were selected by multi stage cluster random sampling and assigned into two experimental and control group. The tools of data collecting were standard questionnaires(SEQ-C). The data was analyzed by variation multi variables analyses (ANCOVA). The results showed that there is a significant difference between experimental and control groups in posttest (p=0.001). The results also showed there are significant differences among different groups in intrinsic self-efficacy in subscale , educational self-efficacy, and social self-efficacy.(p<0/05. According to result of this study in order to promote the students self-efficacy , the use of Scaffolding method is suggested.
خلاصه ماشینی:
در پژوهشی دیگر با عنوان مقایسه اثربخشی آموزش بر اساس روش سکوسازی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال چهارم ابتدایی مشهد که بر روی نمونه44 نفری انجام شد، مشاهده شد که دانش آموزانی که براساس رویکرد سکوسازی آموزش می بینند نسبت به -17Royanto 18 Gain, ؛ Dowson, Martin 19 Normore, Anthony 20 Korsunsky, B دانش آموزانی که براساس روش سنتی آموزش می بینند در آزمون پیشرفت تحصیلی نمرات بالاتری کسب می نمایند (حاجی اربابی،1384).
یافته ها: فرضیه اول: به کارگیری روش تدریس از نوع تکنیک سکوسازی باعث افزایش سطح خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان می شود {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آمارههای توصیفی مربوط به سطح خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه در پیش آزمون و پس آزمون در جدول (1) ارائه گردیده است.
این بدان معناست که دانش آموزانی که با استفاده از تکنیک سکوسازی آموزش دیدهاند، نسبت به دانش آموزان گروه کنترل که به روش مرسوم مدارس آموزش دیدهاند، دارای عملکرد بهتری در سطح خودکارآمدی تحصیلی بودهاند و از میزان رشد بیشتری در نمرات برخوردار بودهاند.
نتایج به دست آمده در رابطه با فرضیه اول پژوهش " به کارگیری روش تدریس از نوع تکنیک سکوسازی باعث افزایش سطح خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان می شود.
نتایج به دست آمده در رابطه با فرضیه دوم پژوهش " به کارگیری روش تدریس از نوع تکنیک سکوسازی باعث افزایش سطح خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان می شود.
نتایج به دست آمده در رابطه با فرضیه سوم پژوهش " به کارگیری روش تدریس از نوع تکنیک سکوسازی باعث افزایش سطح خودکارآمدی هیجانی دانش آموزان می شود.