چکیده:
پژوهشحاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش درسپژوهی بر توانمندسازی معلمان مقطعابتدایی شهرستان مرودشت انجام گرفت که نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر روش، پژوهش یکطرح شبهآزمایشی، بهشیوه پیشآزمون و پسآزمون با گروهکنترل بود. جامعهآماری پژوهش شامل کلیهمعلمان ابتدایی شهرستان مرودشت که درسال تحصیلی98-1397 درمدارس محلخدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند وهمچنین معلمان غیردرسپژوه که دربرنامه درسپژوهی شرکت نکردند، بود. حجمنمونه نیز بااستفاده از فرمولکوکران، شامل 160 نفر بود. بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفادهشد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توانمندسازی کنتاکی گردآوریشد. روایی ابزار توسطمتخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفایکرونباخ بررسیشد که مقدار اینآزمون برای کلپرسشنامه برابربا 97/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمارتوصیفی و استنباطی استفادهشد. نتایج پژوهش نشانداد که بین نمرات توانمندسازی معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکتنکرده در اینفرایند تفاوتمعناداری وجود دارد؛ همچنین نتایج نشانداد که بین نمرات معلمان شرکتکرده و شرکتنکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیریو آموزش، همکاری بیشترمعلمان، فعالیت درجهت تقویت دانشمحتوایی و تکنولوژیآموزشی تفاوتمعناداری وجود دارد. از اینرو میتوانگفت که درسپژوهی میتواند منجر بهتوسعه توانمندیهای معلمان شود.
The purpose of this study was to investigate the effect of teaching education on empowerment of elementary teachers in Marvdasht city. The purpose of this study was applied research and in terms of method, the research was a quasi-experimental design with pre-test and post-test with control group. The population of the study included all elementary teachers in Marvdasht city who were in their service schools during the school year of 1398-1988 as well as non-teaching teachers who did not participate in the study program.The results also showed that between the scores of teachers who participated and those who did not participate in the process of teaching in the standards of educational design, creating and maintaining learning atmosphere, teaching performance, measuring and communicating with learning outcomes, evaluation and reflection of learning and teaching, teacher collaboration, classroom activity. There is a meaningful difference in the reinforcement of content knowledge and educational technology. So it can be said that research can lead to the development of teachers' abilities.
خلاصه ماشینی:
اهمیت کیفیت توانمندسازی به دلیل تشدید چالشهای Dessus, Mandin, Zampa, Virginie Thomas Ahmed, Shahzad, Aslam, Bajwa & Bahoo Choi, Goh, Adam & Tan Balkar Richter, Kunter, Klusmann, Ludtke and Baumert معلمان در حرفهی معلمی و افزایش انتظارات مردم از کیفیت آموزش است (گانسر 1 ، 2002).
Ganser Mehrmohammadi Villegas-Reimers Avalos Cobitski; Cited in Department of Education Elementary Education Fazli Guskey Kyndt, Grosemans Driel, Jan and Berry Thematic knowledge Educational knowledge Subjective educational knowledge Huntly Bob, Brekelmans, Korthagen,Wubbels یک نمونه از فعالیتهای مربوط به توانمندسازی معلمان، روشی است که ژاپنیها در ابداع و بهکارگیری آن پیشتاز محسوب میشوند و امروزه با نام درسپژوهی شناخته میشود.
در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که چون در برنامه درسپژوهی، تمرکز بر فرایند یاددهی-یادگیری است، ایجاد فرصتها و جو یادگیری مناسب برای دانشآموزان در هسته اصلی این برنامه Lesson study Sarkar Arani learning organization Stepanak Knowledge dimension Skillful dimension Emotional dimension Lewis & Perry Fernandez and Yoshida Darling-Hammond Namdari, Gorbaniyan, Ghanbari and Basiri دارد که از مصادیق توانمندسازی است.