چکیده:
پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و بهصورت کیفی و کمی است که ازنظر هدف، کاربردی و حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را شرکتهای دانشبنیان استان لرستان تشکیل میدهد که 30 نفر از خبرگان آنها براساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه است. در بخش کیفی، برای شناسایی عوامل، دادهها و اطلاعات بهدستآمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزارAtlas.ti و روش کدگذاری داده بنیاد بر مبنای رویکرد استرواس و کوربین تحلیل شد و مؤلفه و شاخصهای معماری دانش منابع انسانی شناسایی شدند. همچنین در بخش کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزارMatlab و روش مدلسازی ساختاری تفسیری مدل نهایی پژوهش تدوین و ارائهشده است. یافتههای پژوهش دربرگیرنده شاخصها و مؤلفههای معماری دانش منابع انسانی و ارائه مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان است.
This research is aimed at designing and explaining human resource knowledge architecture model in knowledge-based organizations using interpretive structural approach. It is based on mixed method including both qualitative and quantitative sections. The research is an applied one in terms of purpose, which follows descriptive survey method in terms of nature and methodology. The statistical population of this study is composed of knowledge-based companies of Lurestan province of which 30 experts are selected as sample according to theoretical adequacy and purposive sampling method. Data collection tool contains semi-structured interviews in the qualitative part of the research and a questionnaire in the quantitative section. To identify the factors, the data and information obtained from the interviews are analyzed using Atlas.ti software as well as the database coding method based on Strauss and Corbin approach, as a result of which the components and indicators of HRM are identified. In the quantitative part of the research, using the Matlab software and the interpretive structural modeling method, the final model of the research is designed. The findings of the study include HR architecture indicators and components of HRM model in knowledge-based organizations.
خلاصه ماشینی:
Human Resources Knowledge Architecture 38 اشتراک و به کارگيري دانش را براي سرمايه انساني مشخص ميکند (ويکاراميسنگه ١، ٢٠٠٣: .
Holm, Olla, Moura & Warhaut 7.
همچنين کنتو و همکاران (٢٠١٨) معتقدند که نيروي انساني با مجموعه اقدامات و فعاليت هاي خود در زير ساخت هاي مديريت دانش با کشف دانش و اطلاعات جديد، تسهيم تجربه هاي خود با ديگر کارکنان و ذخيره سازي دانش ضمن افزايش مهارت ها و توانايي هاي خود شايستگي سازمان را در محيط رقابتي نيز بالا مي برند روزيکيک و ميکيک (٢٠١٧) نيز در پژوهش خود معماري دانش منابع انساني را چارچوبي منسجم و يکپارچه براي استخراج و ذخيره سازي دانش کارکنان قلمداد ميکنند و معتقدند اين رويکرد ابزاري مناسب جهت تحقق اهداف استراتژيک سازمان ، کيفيت و سرعت پاسخگويي و همچنين افزايش انطباق پذيري در برابر تغييرات محيطي ميباشد.
ارزيابي متخصصين در خصوص روايي سوالات مصاحبه (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنين در پژوهش حاضر براي سنجش پايايي اطلاعات گردآوري در بخش کيفي، از روش ضريب کاپاي کوهن با توجه به فرمول زير استفاده شده است .
ويژگيهاي جمعيت شناختي نمونه (رجوع شود به تصویر صفحه) ب ) يافته هاي بخش کيفي در اين بخش با استفاده ازنظر خبرگان مجموعه اي از شاخص ها و مؤلفه هاي معماري دانش منابع انساني شناسايي شد.
ميزان قدرت نفوذ و وابستگي مستقل متصل (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر باهدف طراحي و تبيين مدل معماري دانش منابع انساني در سازمان هاي دانش بنيان با استفاده از رويکرد ساختاري تفسيري انجام پذيرفت .