چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای یادگیریالکترونیکی با دیدگاه کارایی در مؤسسات آموزش عالی ایران میباشد. روش پژوهش، از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله انجام شدهاست. مرحله اول؛ کاربردی توسعهای با جامعه آماری خبرگان مطرح دانشگاهی حوزه یادگیریالکترونیکی، روش نمونهگیری هدفمند-ملاکمحور و روشهای گردآوری داده، مطالعات کتابخانهای و مصاحبه. مرحله دوم؛ همبستگی (معادلات ساختاری) با نمونهآماری۳۷۶ نفری از اعضای هیأتعلمی، مدیران و کارشناسان فنی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته. همچنین از تحلیل دلفی و روشهای آماری توصیفی و استنباطی، معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS برای تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش تاثیر ابعاد تدوین، محتوا، پشتیبانی، راهبرد آموزشی، رابط کاربری، بازاریابی اینترنتی، فناوری، کانال ارتباطی، عوامل فردی بر رضایت کاربران و کارایی یادگیریالکترونیکیِ مؤسسات آموزش عالی ایران را تایید کردهاست. همچنین متغیر کانال ارتباطی، بر محتوا و رضایت کاربران تأثیری مثبت و معنادار داشته و تأثیر مثبت و معنادار رضایت کاربران بر کارایی یادگیریالکترونیکی نیز تأیید شدهاست. بنابراین برای تدوین برنامه آموزشی و بالابردن کارایی در یادگیری در نظام یادگیریالکترونیکی، باید عوامل ذکر شده را مد نظر قرار داد.
The purpose of the present study is to present a model for e-learning with a performance perspective in Iranian higher education institutions. The research method, is mixed type and has been done in two stages. The first step includes an applied development with the statistical community of the experts in the field of e-learning, and the purposeful-criterion sampling method was used with library studies and interviews data collection methods. The second step includes correlational structural equations with the sample of 376 faculty members, managers and technical experts and graduate students. Data was collected using an researcher-made questionnaire. Also, Delphi analysis and descriptive and inferential statistical methods, structural equations with SmartPLS software are used for data analysis. The results of the research confirmed the impact of design dimensions, content, support, training strategy, user interface, Internet marketing, technology, communication channels, individual factors on user satisfaction and the e-learning efficiency of Iranian higher education institutions. Also, the communication channel variable has a positive and significant effect on users' content and satisfaction, and the positive and significant effect of user satisfaction on e-learning performance has also been confirmed. Therefore, in order to develop an educational planning and improve the efficiency of learning in the e-learning system, the factors mentioned must be considered.