چکیده:
امروزه بحث، شناسایی، مهار و پیشگیری از تلفات و خسارات جانی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از حوادث طبیعی مانند زمینلغزش، سیل، زلزله مورد توجه خاص محافل علمی، تحقیقاتی و مسئولین امر در اکثر کشورها است. وقوع زمینلغزش میتواند ارتباط نزدیک و قوی با دیگر حوادث طبیعی همچون سیل و زمینلرزه داشته باشد و این پدیدهها بهعنوان عوامل محرک، نقش قابل توجهی در گسترش و شدت خسارات ناشی از زمینلغزش دارند. در این تحقیق از روش Fuzzy-AHP، استفاده شده است و عوامل مؤثر در وقوع زمینلغزش، شامل لیتولوژی، فاصله از گسل، هندسه شیب، ارتفاع، کاربری و پوشش زمین، فاصله از آبراههها و فاصله از راهدر نظر گرفته شدهاند. منطقه مورد مطالعه در شمال غرب ایران، در استان آذربایجان شرقی و در محدوده شهرستان مراغه و هشترود واقع شده است. طول کل آزادراه مراغه - هشترود 92 کیلومتر و قطعه دوم این آزادراه 26 کیلومتر میباشد. علت اصلی قرارگیری منطقه مورد مطالعه در پهنههای با خطر متوسط تا بالا، عمدتاً به دلیل جنس سنگهای مسیر آزادراه میباشد که رسوبی و در مقابل فرسایش ضعیف هستند، همچنین نزدیکی به آبراههها و پوشش گیاهی پراکنده در منطقه مورد مطالعه، خطر زمین لغزش را تشدید میکند.
Today, discussing, identifying and preventing casualties, and economic and social losses due to natural disasters such as landslides, floods, and earthquakes are of particular interest to official authorities and scientific and research communities in most countries. The occurrence of landslides can be closely related to other natural disasters such as floods and earthquakes, and these phenomena have a significant role in the development and severity of landslides. In this research, lithology, distance from the fault, slope, elevation, land use and coverage, distance from rivers and distance from the roads are considered as the factors affecting the occurrence of landslides and the Fuzzy-AHP method is used. The study area is located in the northwest of Iran, in the East Azarbaijn province, in the area of Maraghe and Hashtrood. The length of the Maraghe-Hashtrood highway is 92 Kilometers, the second part of this highway is 26 Kilometers. The main reason that this location, as the area of study, is classified as a medium to high risk zone is mainly due to the highway rocks type, which are sedimentary and weak in erosion. Proximity of the study area to streams and dispersed vegetation, also exacerbates the risk of landslides.