چکیده:
علامه طباطبایی، انسان را مستخدم بالطبع و مدنی بالفطره میدانند. ضرورتهای غریزی او را به ایجاد جامعه و استخدام دیگران و فطرت، او را به حق محوری میخواند. علامه معتقدند اسلام برای اجتماع، حقیقت و اصالت قائل است که با توجه به میزان غریزی یا فطری بودن مبانی آن، حقیقتی متفاوت پیدا میکند. یافتن حقیقت جامعه ما را به سمت شناخت وجودی و واقعی جامعه میبرد. در این تحقیق با کمک براهین برگرفته از آیات و روایات و روش اسنادی - کتابخانه و استفاده از تکنیکهای توصیفی تحلیلی، نتایج حاصل از اصالت داشتن جامعه بررسی میشود. هر موجود حقیقتی، مثل جامعه، مظهری از اسماء الهی است، با شناخت اسم، حقیقت و سیر حرکت آن روشن میشود. همچنین امام جامعه، شخصیت متعیّن و غایت جامعه است و جامعه در مراتب وجودی امام خود حرکت میکند. زمانه به عنوان ظرف تحقق اراده الهی میتواند عامل شناخت حقیقت جامعه باشد؛ زیرا انتخابهای جامعه متناسب زمانه خودش است. با حقیقت جامعه و اینکه قرآن جوامع را دارای اجل معرفی میکند میتوان امکان ادامه حیات یا علت نابودی یک جامعه را شناخت.
Allameh Tabatabai considers man to be a natural and civil servant by nature. His instinctive necessities to create society and employ others and his nature call him to the right things. Allama asserts that Islam believes in society as truth and originality, which finds a different truth depending on the instinctual or innate nature of its foundations. Finding the truth of our society leads us to the existential and real cognition of society. In this research, with the help of arguments taken from verses and hadiths and the documentary-library method and the use of descriptive-analytical techniques, the results of the originality of society are examined. Every being of truth, like society, is a manifestation of the divine names, and it becomes clear by knowing the name, the truth, and its course. Also, the Imam of the society is the definite personality and the end of the society and the society moves in the existential levels of its Imam. Time as a vessel for the realization of the divine will can be a factor in recognizing the truth of society; since the choices of society are appropriate to its time. With the truth of society and the fact that the Qur'an introduces societies with a deadline, it is possible to know the possibility of survival or the cause of the destruction of a society.