چکیده:
آیه 17 سوره هود از جمله آیاتی است که به دلیل ارتباط آن با ولایتِ امام علی (ع) و نیز ابهام در مصادیق واژگان «شاهد»، «بینه» و «صاحب بینه» در میان دانشمندان مورد بحث قرار گرفته است. گردآوری اطلاعات در این مقاله کتابخانهای و پردازش آنها به روش تطبیقی و تحلیلی است. در این مقاله پس از بررسی مبانی فکری و اعتقادی و رویکرد علامه طباطبایی و رشیدرضا و نیز بستر و پیشینهی فکری این دو مفسر شیعه و سنی، به مصادیق واژههای مذکور پرداخته شده است. بر این اساس علامه طباطبایی با تکیه بر ادله برون متنی و درون متنی بر این باور است که مصداق «شاهد» از باب تطبیق، امام علی(ع) بوده و مراد از «بینه» مطلق بصیرت الهی میباشد و نیز جمله «أفَمَنْ کانَ عَلی‏ بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّه»ِ را منطبق بر رسولخدا(ص) دانسته و «صاحب بینه» را منحصر در رسول خدا نمیداند. در مقابل، رشیدرضا «بینه» را به معنای حجت عقلی و نور فطری دانسته و معتقد است که مراد از «صاحب بینه» کسانی هستند که در زندگی خود چیزی غیر از لذات و زینتهای دنیا را نمیخواهند. همچنین او یکی از مصادیق «شاهد» را قرآن دانسته است.
Verse 17 of Surah Hood is one of the verses that has been debated among scholars due to its connection with the welayat of Imam Ali (a.s.) and also the ambiguity in the examples of the concepts “shahed”, “bayyinah” and “the holder of bayyinah”. The data of the present study were collected using library sources and processed using the comparative-analytical method. Following an examination of the intellectual and doctrinal principles and the approaches of Allameh Tabatabaei and Rashid-Reza, as well as the intellectual backgrounds of these two Shiite and Sunni commentators, the examples of the above-mentioned concepts have been discussed. Based on this, Allameh Tabatabaei, relying on extra-textual and intra-textual arguments, believes that the example of “shahed”, in terms of application, is Imam Ali (a.s.) and “bayyinah” refers to absolute divine insight. He further believes that the sentence «أفمن کان علی بینه من ربه» applies to the Messenger of God (p.b.u.h.), and he does not consider “the holder of bayyinah” to be exclusive to the Messenger of God. On the contrary, Rashid-Reza believes “bayyinah” refers to rational authority and natural illumination and “the holder of bayyinah” refers to those who do not want anything in their life except the pleasures and ornaments of the world. He further holds that the Quran is one of the examples of “shahed”.