چکیده:
اصلاح و تجدید ساختار فیزیکی عمدتا از طریق تعطیلی شعب یا شیوههای دیگری مانند ادغام، جایگزینی با شعبه مجازی، دستگاههای خودکار و ... انجام میشود؛ اما میتوان گفت که تصمیم به تعطیلی یک شعبه، از سختترین تصمیماتی است که در یک بانک اتخاذ میگردد لذا اقدام به این امر نیاز به یک بررسی جامع دارد که تمام ابعاد موضوع، عواقب و اثرات آن باید در نظر گرفته شود. در این گزارش موضوع کاهش تعداد شعب فیزیکی در بانکهای داخلی کشور (به تفکیک دولتی و خصوصی) و همچنین در برخی از کشورهای دنیا از طریق آمارهای موجود بررسی شده است. سپس به شناسایی مجموعه عواملی پرداخته شده که میتوانند یک شعبه را در معرض تعطیلی قرار دهند که البته شناسایی عوامل مالی بهطور خاص بررسی شدهاند. در بخش بعدی مجموعه اقداماتی که بانکها قبل از بستن شعب خود موظف به انجام آنها میباشند (الزاماتی که از جانب مقامات نظارتی آنها اعلام شده و بانکها موظف به رعایت آنها هستند) تشریح شده است.
خلاصه ماشینی:
3- شناسایی عوامل در تمام بانکهای بزرگی که اقدام به کاهش شعب خود نموده اند و برای تهیه این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند تاکید شده است که هر شعبه شرایط و موقعیت متفاوتی را با سایر شعب دارد لذا جستجو برای یافتن فرمولی که بتواند با استفاده از چند متغیر و شاخص، فهرستی از شعبی را که باید تعطیل شوند تعیین نماید بیهوده است و نتایج صحیحی در بر نخواهد داشت.
البته عوامل دیگری نیز ذکر شدهاند که در اولویت های بعدی وجود دارند به عنوان مثال نزدیک بودن دو شعبه یک بانک از دیگر عواملی است که مکرراً به آن اشاره شده است؛ رویال بانک اسکاتلند گزارش داده است که 22 درصد از مشتریان شعبی که برای تعطیلی در نظرگرفته شدهاند همزمان از خدمات سایر شعب همین بانک در مناطق مربوط به خود استفاده میکنند.
آر بی اس: قبل از تصمیم به تعطیلی شعبه اطمینان حاصل میشود که مسیرهای بانکی جایگزین ایجاد شده و برای مردم منطقه قابل دسترس اند این مسیرها می تواند شامل موارد زیر باشد: استفاده رایگان از دستگاه های خود پرداز وجود یک شعبه جایگزین در نزدیکی محل شعبه تعطیل شده وجود شعب اداره پست در منطقه مورد نظر موبایل بانک (در صورتی که مناسب تشخیص داده شود) همچنین مشتریان میتوانند در طی24 ساعت 7 روز هفته از طریق تلنفنبانک، موبایل بانک و اینترنت بانک خدمات مورد نظر خود را دریافت نمایند.